ثروت زایی

وبلاگی برای افزایش ثروت و درآمد شما

چاشنی فروش (sales promotion)
ساعت ٧:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱۱   کلمات کلیدی: آمیخته بازاریابی ،فروش

پارسا حسینی

 

پیش نوشت 1: این مطلب از وبلاگ sigmagroup.mihanblog.com  نقل شده است. نام نویسنده اش را نمی دانم.

پیش نوشت2: درج این مطلب به معنی نظر رسمی من نیست.

آیا واقعا به کارگیری چاشنی های فروش یا همان sales promotion به همین سادگی است؟ آیا تصمیمات مربوط به این حوزه، سایر تصمیمات بازاریابی را تحت تأثیر قرار نمی دهد؟ همزمان با استفادۀ روزافزون از چاشنی‌های فروش، شرکت‌ها باید مشخص نمایند که با ارایه چاشنی‌های فروش به دنبال دستیابی به چه اهدافی هستند و رابطه میان برنامه‌های مربوط به چاشنی‌های فروش آنها با سایر اجزای آمیخته بازاریابی چگونه است.

بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که هرگاه بازاریابان بدون توجه به آثاربلندمدت چاشنی‌های فروش روی تصویر و جایگاه محصولات و مارک شرکت، اقدام به ارایه چاشنی‌های فروش نموده‌اند، تنها تغییرات کوتاه مدتی در میزان فروش ایجاد شده است.

تمامی فعالیت‌های مربوط به اجرای چاشنی‌های فروش به منظور دستیابی به یک هدف خاص طراحی نشده‌اند. بازاریابان باید با تجزیه و تحلیل موقعیت و تعیین نقش هر یک از چاشنی‌های فروش به تدوین برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی بپردازند. آنها باید تعیین نمایند که برنامه مربوط به چاشنی‌های فروش برای دستیابی به چه اهدافیطراحی شده است و این برنامه‌ معطوف به چه بخشی از جامعۀ هدف می‌باشد. تعیین اهداف روشن و قابل اندازه‌گیری برای برنامه‌های مربوط به چاشنی‌های فروش، بازاریابان را ملزم می‌سازد که به چیزی ماورای فروش در کوتاه‌مدت بیندیشند.

از آنجایی که هدف اصلی اغلب چاشنی‌های فروش ترغیب مشتریان به خرید مارکی معین می‌باشد، ممکن است بازاریابان برای مارک‌های قبلی و جدید خود اهداف متفاوتی تعیین نمایند. بطورکلی مهمترین اهداف شرکت‌ها از ارایه چاشنی‌های فروش عبارت است از:

الف) تشویق مشتریان به آزمایش و خرید محصولات جدید.

ب) افزایش فروش محصولات موجود.

ج) حفظ مشتریان فعلی.

د) هدف قرار دادن بخش‌های خاصی از بازار.

هـ) توسعه ارتباطات بازاریابی یکپارچه.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به کتاب آقای دکتر محمدیان و حسین منتی با عنوان "چاشنی های فروش از دید بازاریابی" که به شکلی مبسوط به این قضیه پرداخته است، مراجعه کنید.

پس نوشت:کتاب توصیه شده، کتاب خوبی است. من خودم آقای دکتر محمدیان را ندیده ام ولی از کتابهایی که می نویسند، کاملاً مشخص است که فرد شایسته و فرهیخته ای هستند و از این مدرک گرفته های بی عمل نیستند. برای ایشان و تمامی اساتید شایسته و مسئول آرزوی موفقیت و کامیابی دارم.