ثروت زایی

وبلاگی برای افزایش ثروت و درآمد شما

34 راهکار بازاریابانه برای فروشگاه های زنجیره ای شهروند
ساعت ٩:۱٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٤/٢٠   کلمات کلیدی: مهرداد بنی سعید ،افزایش فروش فروشگاه شهروند

مهرداد بنی سعید

 ایجاد پارکینگ در تمام شعبات

در حال حاضر به غیر از چند شعبه شهروند بقیه فاقد پارکینگ است و این نقیصه باعث دغدغه جای پارک برای مشتری می شود. با احداث پارکینگ فرآیند خرید راحت تر شده و مشتریان بیشتری جذب می شوند .

2- پارکینگ رایگان

این عمل نیز باعث رضایت بیشتر مشتریان و جذب بیشتر آنها می شود.

3- حمل کالای مشتریان تا خودروی آنها

این عمل برای مشتریان که سالمند یا خانم های باردار می تواند بسیار مفید باشد علی الخصوص که برخی مشتریان خریدهای یکجا و سنگینی انجام      می دهند .

4- توافق و عقد قرارداد با سازمان های دولتی و خصوصی برای صدور بن خرید

شهروند این فرصت را دارد که با ایجاد شرایط مناسب سازمانها را ترغیب به عقد قرارداد برای صدور بن خرید ویژه کارمندان نماید. این اقدام هم برای سازمان هایی که قرارداد می بندد سود مند است هم برای شهروند. در سازمان های مذکور کارمندان تابعه می توانند کالاهای مصرفی شان را از شهروند ارزانتر تهیه کنند برای شهروند سودمند است چون با این کار قشر عظیمی از کارمندان را مشتری خود کرده است .

 

 

5- انتقال زمان چیدن کالاها  به ساعات خلوت روز

حتی الامکان باید سعی شود عمل چیدمان در زمان شلوغی فروشگاه نباشد زیرا موجب ناراحتی و زحمت برای مشتریان می شود .

6- شبانه روزی کردن شعبات پر تردد

هم اکنون در شهر تهران این پتانسیل وجود دارد که شعبی که در مراکز پرتردد هستند ،‌به صورت شبانه روزی خدمات ارائه کنند زیرا کمبود وقت و شعبه زیاد در ساعات کاری روز فرصت خرید را از مشتریان سلب می کند .

7- فروش کلیه کالاها و اجناس با 5 درصد تخفیف

این اصل برای مانور تبلیغاتی ایده آل است. شهروند می تواند با نصب تابلوهای تبلیغاتی درون شهر و درج بزرگ کلمه 5 "درصد ارزانتر همه جا" حسابی جلب توجه کند تبلیغات تلویزیونی نیز با مضمون فوق بسیار موثر است .

8- فرستادن کارت دعوت به خرید از شهروند به همراه بن تخفیف به درب منازل

برای اینکه بتوانیم مشتریان شهروند را توسعه دهیم نامه هایی را به درب منازل می فرستیم .محتوای نامه دعوت آنها به خریداست محرکی مثل بن تخفیف 20 درصدی هم برای آنها در نظر میگیرم و مثلاً ذکر    می کنیم که مهلت آن تا پایان ماه جاری است با این عمل می توان امید داشت از هر 30 نفر حداقل یک مشتری دائم پیدا کنیم.

9- ایجاد صندوق های فوری هنگام ازدحام و شلوغی فروشگاه

10- توقف فعالیت در بعضی حوزه ها

ادامه فعالیت در بعضی حوزه های برای شهروند سودزا نیستند . اکنون بخش اسباب بازی شهروند هم جای زیادی اشغال کرده هم میزان خرابی آن بالاست و خریدار کمی دارد بهتر است این گونه ها بخش ها تعطیل گردد. و به جای آن روی بخش های پرسود مثل لوازم مصرفی وغذایی تمرکز گردد.

11- فروش کالاهای خارجی و ایران ( تنوع سبد خرید )‌

هم اکنون اکثر مواد و اجناس مصرفی شهروند تولید ایران است در صورتی که در مناطق و شعب بالای شهر شهروند تقاضا برای کالاهای خارجی وجود دارد.

12- ایجاد محل نگهداری کودکان برای آسودگی بیشتر مشتریان

13- تقویت وتوسعه سیستم حمل و تحویل رایگان کالا به درب منازل

امروزه فست فود های کوچک براحتی این عمل را انجام می دهند پس شهروند نیز باید این سیستم را راه اندازی نماید تا ثمرات فوق العاده آنرا نظاره کند .

14- حراج های مناسبتی

این روش قدیمی است اما هنوز کارایی دارد. مثلاً شهروند بگوید بمدت 7 روز تمام بخش های پوشاک شامل تخفیف 25% درصدی می باشد. این را می توان برای ایام مناسبتی سال مثل بازگشایی مدارس یا عید نوروز در نظر گرفت .

15- تقویت خدمات بانکی شعبات فروشگاه

16- مهندسی چیدمان کالاها

این مبحث بسیار مفضل است و خود می تواند تحقیقی جداگانه باشد . شهروند باید با استخدام نیروهای متخصص بازنگری اساسی در چیدمان فعلی خود که بدون هیچ علم و خلاقیتی انجام می شود صورت دهد یک مثال کوچک آن این است که هم اکنون در فروشگاههای زنجیره ای بزرگ جهان کالاها و اجناس را بدون تناسب موضوعی کنار هم می چینند این اقدام باعث سنگین تر شدن هر چه بیشتر سبد مشتری می شود والمارت(WALLMART) با این اقدام توانست 10% فروشش افزایش دهد .

7- گسترش شعب در شهرستان ها

شهرستان ها بازار بکر ودست نخورده خوبی است که شهروند باید بیشتر در آن رسوخ کند .

18- عرضه اجناس متناسب با موقعیت جغرافیایی شعبه

قطعا نیازهای مشتری که در مناطقی مانند فرمانیه ، پاسداران ، تجریش زندگی می کند با مشتری که در راه آهن و نظام آباد زندگی می کند تفاوت دارد پس شهروند باید با در نظر گرفتن الزامات منطقه ای شعبات اجناس متفاوتی را در هر شعبه عرضه کند .

19- به کارگیری راهنمایان خرید

همواره باید در فروشگاه اشخاصی که کاملاً به ویژگی های کالا و اجناس مسلطند حضور داشته باشند تا مشتریان را در انتخاب کالاها راهنمایی نمایند . و به آنها مشاوره دهند .

20- چاره اندیشی برای برطرف کردن مشکل پول خرد

21- ورود شهروند به عرصه بسته بندی اقلام فله

شهروند می تواند با خرید فله ای اقلامی مثل خشکبار ، حبوبات و برنج که بسته بندی مناسبی ندارند و سپس بسته بندی مناسب آنها سود خوبی کسب کند.

22- احداث شعب در مکان هایی که ترافیک هستند و دسترسی آسان دارند .

23- نصب نمایشگر بزرگ در فروشگاه و بخش برنامه های جذاب و همچنین معرفی خدمات شهروند و تبلیغ کالاها از طریق آن

24- فاصله و ایجاد فضای بیشتر در بین قفسه ها

در حال حاضر عرض و فاصله قفسه ها با هم کم است همین امر باعث ایجاد ترافیک در دالان ها می شود. باید این فضا وسیع باشد تا در عبور مرور مشتریان اخلال صورت نگیرد .

25- به کارگیری سبدهای خرید سبک و مدرن که حمل آن ها راحت باشد.

26- درج مناسب قیمت کالاها به گونه ای که مشتری به راحتی قیمت کالا را پیدا کند و با اطلاع خرید کند .

27- ایجاد بانک اطلاعات مشتریان

یک بانک اطلاعاتی مناسب می تواند شهروند را در اجرای طرح های مختلف یاری دهد مثلا شهروند       می تواند به مشتریانی که به صورت دائم از فروشگاه خرید می کنند امتیازات و تخفیفاتی ارائه دهد .

28- اهدای هدیه و اشانتیون به کودکان

29- در هنگام استخدام کارکنان صفی متقاضیانی که پیشینه فروشندگی دارند یا دارای روابط اجتماعی قوی هستند در اولویت باشند .

30 به کارگیری تحلیل  گران بازار برای رصد کردن نیازهای مشتری در زمان های گوناگون

دیگر همه می دانیم که در دنیای پرتلاطم تجارت امروز نیازهای مشتریان و ذائقه آنها مرتباً تغییر می کند پس شهروند برای اینکه این تغییر را متوجه شود و متناسب با آن اقدام کند نیاز به تحلیلگرانی دارد که با تشخیص به موقع جلوی عرضه برخی اجناس را بگیرند یا دستور عرضه ی اجناس جدید را صادر کنند .

31- کاهش ساعات کاری صندوق داران و دادن پاداش به آنها

شغل صندوق داری در شهروند بسیار سخت و طاقت فرسات همین هم باعث می شود صندوق داران خسته شده و با مشتریان بداخلاقی کنند پس باید با شیف بندی ساعات کار آنان را کاهش داد همچنین با استفاده از محرک پاداش آنها را دلگرم کرد.

32- ایجاد میز ناظر یا بازرس برای رسیدگی به شکایات مشتریان در صحنه

33- بکارگیری و راه اندازی CRM در شهروند

34- افزایش ارائه خدمات جانبی مشتریان

در حال حاضر اقداماتی مانند کادو کردن اجناس برای مشتریان انجام می شود که قابل تقدیر است اما این اقدامات باید تقویت شود. به گونه ای که دغدغه های مشتری برای خرید مد نظر گرفته شود و شهروندان نیازهای جانبی را پوشش دهد .