ثروت زایی

وبلاگی برای افزایش ثروت و درآمد شما

نگاهی بر پنجمین کنفرانس مدیریت بازاریابی
ساعت ٦:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱۸   کلمات کلیدی: کنفرانس ،مدیریت بازار ،بازاریابی

پنجمین کنفرانس مدیریت بازاریابی برای پنجمین سال پیاپی در سالن همایش های رازی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ام بی ای نیوز احمد روستا عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان اولین سخنران در رابطه با "بازاریابی در محدودیت" به سخنرانی پرداخته و گفت: بازاریابی علم و عمل رفع نیازها از طریق منابع محدود و یا به عبارت دیگر علم و عمل کامیابی در کمیابی است و چون انسان در محدودیت به دنیا آمده و درآن زندگی می کند و درآن می میرد پس محدودیت بخشی از زندگی انسانها است که نیاز به خلاقیت و مدیریت دارداما باید توجه داشت که محدودیت عامل منفی نیست بلکه نقطه اهرم رشد کسب و کار است که با تشخیص و مدیریت موانع آن رفع می شود. 
وی با اشاره به اینکه نظریه محدودیت متمرکز بر اداره کردن فعالانه محدودیتهایی است که مانع رشد شرکت ،حداکثر سود رسانی و استفاده از منابع است ،اهداف نظریه محدودیت را مشکل شناسی و مشکل گشایی بهتر در حوزه های گوناگون ،افزایش بهره وری و دستاوردها ،کاهش اتلاف ها ،استفاده بهینه از ظرفیت ها و گلوگاهها،استفاده بهتر از آمیزه بازاریابی ،تنظیم مجدد استراتژی های بازاریابی و فروش،بهینه سازی عملکرد و زنجیره تامین و بهینه سازی بازاریابی و فروش خوانده و اظهار داشت: محدودیت ها شامل فیزیکی (محدودیتهای بازار)،محدودیتهای سیاست گذاری که حاصل روشهای غلط ما است،محدودیت متدها و روشها ومحدودیت نگرش ها است و تا زمانی که نگاه ما تغییر نکند محدودیت ها هم در جای خود ثابت است. 
روستا پنج گام متمرکز تئوری محدودیت را شناسایی و یافتن محدودیت ها ، موانع بازار و عوامل مربوط به تقاضا(نوع تقاضا و متنقاضیان) عوامل مربوط به عرضه،موانع محیطی (هر نوع عامل محیطی که باعث محدود شدن عملکردها می شوند) ،موانع رفتاری و آنچه که مربوط به نگرش ها انگیزش ها ،دانش و روشها ،رفتار انسانها و اخلاق و افکار آنها است و می تواند محدود کننده عملکرد ما باشد و بهره برداری از همه امور با توجه به مسیر و ارتقاء دادن و تبدیل محدودیت به اهرم خوانده و اظهار داشت: سود آوری فعالیت های بازاریابی و فروش ،حاصل کاهش و یا حذف موانع و محدودیتهای مربوط یه کلیه امور بازاریابی ،بازارشناسی ، بازارسازی و بازارداری است .
در ادامه محمود محمدیان عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر علمی این کنفرانس در رابطه با قابلیت های عنصر قیمت گذاری در عملیات بازاریابی سازمانها گفت: سال 90 برای کشورمان به دلیل هدفمندسازی یارانه ها ،فشار به شرکت ها برای عدم افزایش قیمت ها ،رایزنی شرکت ها برای بالا بردن قیمت ها و تورم موجود ،سال ویژه ای است .
محمدیان ، تمام فعالیت های یک سازمان را متاثر از قیمت و قیمت گذاری دانسته و اظهار داشت: باید توجه داشت که همیشه مشتری به دنبال جنس ارزان قیمت است و قیمت، ابزاری است در دست ما که بتوانیم شخصیتی خوب از برند خود در ذهن مشتری جا بگذاریم . 
وی با اشاره به اینکه اساس قیمت گذاری ، تدوین استراتژی قیمت ،بعد فنی (مالی) بعد روانشناسی(بعد روانشناسی قیمت شکل دهنده ذهن مشتری است و باید توجه داشت که قیمت را چگونه تنظیم کنیم که مشتری از آن برداشت مثبت داشته باشد)،بعد تبلیغاتی قیمت(قیمت را چگونه به مشتری اعلام کنیم که در او ایجاد هیجان کرده و وی را به عجله بیندازد) است ،خاطر نشان کرد:در تبلیغات هرچه میزان درصد تخفیفات بزرگتر و درشت تر نوشته شود تاثیر بیشتری در ذهن مشتری خواهد گذاشت و آن را برای خرید بیشتر تشویق می کند. 
خانم مایا بوردو کارشناس تبلیغات از کشور انگلستان نیز در مورد جنبه های روان شناختی بازاریابی و تبلیغات گفت: اصولا تصاویر باید مستقیما مرتبط با محصول و یا خدماتی باشند که ما برای آن به تبلیغات می پردازیم زیرا بر اساس تحقیقات به عمل آمده تمام انسانها تصاویر را مبتنی بر داستانها و تصاویر ذهنی دنبال می کنند که از ناخودآگاه شان منشاء گرفته و و تصمیمات بیشتر بر اساس آنها است. 
وی با اشاره به اینکه می توانیم این ناخود آگاه را در بازاریابی استفاده کنیم افزود: اگر افراد به صورت ناخودآگاه کار می کنند ما هم باید بتوانیم به صورت ناخود آگاه روشهای خود رابه کار بگیریم که یکی از روشهای ساده ای که به ما کمک می کند این است که در تحقیقات خود از افراد بخواهیم که در مورد تصاویری که می بینند فکر کنند آنگاه مشاهده می کنید که برداشت های متفاوتی در مورد یک تصویر وجود دارد که اکثر آنها از حس افراد برگرفته شده و منطق در آن دخیل نمی باشد. 
مایابوردو تاکید کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که تفکراتمان را بر اساس دانسته های مختلف سازماندهی کنیم و تبلیغات خود را طوری طراحی کنیم که قدرت هیجانی و عاطفی بینندگان را تقویت کند زیرا بر اساس تحقیقات علمی ثابت شده است که تبلیغات هیجانی و عاطفی تاثیر بیشتری بر ذهن مخاطب دارد و افراد حالت انعطاف پذیری بیشتری در مورد تبلیغات عاطفی و هیجانی از خود نشان می دهند. 
وی افزود: اما باید توجه داشت که جنبه های منطقی باید با حالت های عاطفی و هیجانی آمیخته شود زیرا لازم است که بیننده در برخی از اوقات در مورد تبلیغات به تفکر واداشته شود که نمونه بارز این موضوع تبلیغات بانکی است که حتما باید بعد منطقی موضوع هم در نظر گرفته شود زیرا در برخی از موارد تبلیغات شوخی فقط یکبار تاثیرگذار است زیرا تبلیغات حتما باید در ارتباط با محور مورد نظر هم باشد.
این کارشناس تبلیغات با تاکید بر اینکه تبلیغات باید همراه با نماد باشد خاطر نشان کرد: تبلیغات مانند حمله آرام آرام است که نظر مخاطب را نسبت به محصول تغییر می دهد که این کار باید کاملا غیر مستقیم باشد تا تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.
در ادامه این کنفرانس ،باب دیویس در رابطه با فروش از طریق توزیع کنندگان گفت: باید توزیع کنندگان را تشویق کنیم تا چیزی که ما می خواهیم را بفروشند البته این موضوع کمی نیاز به آموزش دارد زیرا رقبای ما دائما در حال پیشی گرفتن از ما هستند . 
وی با اشاره به اینکه در بازاریابی روابط از اهمیت بالایی برخوردار است گفت:مدیران باید روابط درست را مدیریت کرده و فرصتها و موقعیت های مختلف را به وجود آورند وبا انجام مطالعات دقیق خریداران اصلی را شناسایی کرده و با اعتماد سازی برای مشتریان و همکاری با فروشندگان و مشتریان و ارائه کار گروهی آنها را هدف قرار دهند . 
این استاد بازاریابی افزود: باید خریداران و توزیع کنندگان نسبت به هم وابسته شوند اما اگر این وابستگی دو طرفه باشد بسیار موثر تر از آن است که که یکی بر دیگری وابسته باشد زیرا در وابستگی تولید کننده به توزیع کننده شاید تولید کننده مانند گروگان در اختیار توزیع کننده باشد و در وابستگی توزیع کننده به تولید کننده اعتماد به نفس کاذبی برای تولید کننده به وجود می آید. 
وی با بیان اینکه تولید کنند گان باید به محدودیت ها و تاثیرات اقتصادی جامعه ،فناوری،محدودیتهای قضایی و حقوقی و عوامل بین المللی توجه خصی داشته باشند خاطر نشان کرد: باید شرایط مشتری ،شرایط جغرافیایی ،نوع بازار و مهارتهای لجستیک هم مورد ارزیابی قرار گرفته و مورد توجه واقع شود . 
دیویس با تاکید بر اینکه در برخی از مواقع، تولیدکنندگان توزیع را دردست می گیرند ،معایب و محاسن آن را این چنین بر شمرد:به این ترتیب کنترل فروش در اختیار تولیدکننده بوده و بازخوردهای فروش به طور مستقیم به آن می رسد اما ممکن است در شرایط جغرافیایی و سختی های ورود به بازار جدید و هزینه زیاد بازاریابی و تبلیغات با مشکلاتی مواجه شود . 
وی در مورد محاسن و معایب فروش توسط توزیع کنندگان گفت: افراد بیشتر،فروش بیشتری دارند و مشتریان را به راحتی کمک می کنند ،ارتباطات بیشتری همراه با شرایط جغرافیایی بر قرار می شود اما ممکن است نیروهای انسانی کم و یا زیاد شوند ،اکثر آنها نیاز به آموزش دارند ،بازخوردهای مستقیم فروش در اختیار تولیدکننده نیست و ممکن است زمان زیادی برای فروش یک کالا صرف شود.