ثروت زایی

وبلاگی برای افزایش ثروت و درآمد شما

کسب و کار کوچک چیست؟
ساعت ۸:۳٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢٥   کلمات کلیدی: کسب و کار های کوچک ،کسب و کار

به منظور تحلیل آمارى و با قاعده در خصوص کسب و کار کوچک ، باید گفت که این مقوله داراىقوانین اجرایى تجارى است. هر صنعتى بر اساس درآمد و میزان استخدام سالانه ، اندازه استانداردى را براى خود تعریف مى‌کند. در بیشتر موارد این تعریف به واسطه نمایندگى‌هاى دولتى تعریف مى‌شود تا تحت قوانین تغییرپذیر دولتى تحلیل ‌هایى را صورت دهند. به علاوه ، این استانداردها براى برنامه‌هایى که در خصوص کمک بهبود به امور مالى است کارا مى‌باشد. کسب و کار کوچک بصورت مستقل است و هر شرکتى با کمتر از 500 پرسنل در این حیطه قرار مى‌گیرد.این اندازه مرسومترین استاندارد تعریف شده است. در آمریکا حدود 5/22 میلیون کسب و کار مستقل از کشاورزى و زراعت وجود دارد که 99 درصد آن کسب و کار کوچک(Small Business) به حساب مى‌آیند.

- قبل از شروع به کار لیستى از تمامى دلایلى که مى‌خواهید بخاطر آنها وارد دنیاى تجارت شوید ، تهیه کنید. مثلاً: 
شما مى‌خواهید رئیس خود باشید.

شما مى‌خواهید استقلال مالى داشته باشید.

شما مى‌خواهید آزاد باشید.

شما مى‌خواهید آزادانه تمامى تواناییها و دانسته‌هاى خود را به کار ببرید

راهنماى شروع یک کسب و کار کوچک: این راهنما به منظور آن تدوین شده است که بتواند با بیان تمامى نکات و در عین حال حفظ سادگى و قابل فهم بودن، به شما در راه ایجاد یک کسب و کار موفق کمک کند.

گام اول: ارزیابى اولیه

- آیا کارآفرینى براى شما ساخته شده است ؟

بدیهى است که شروع یک کسب و کار جدید ریسکهاى زیادى را به همراه دارد که البته با برنامه ریزى مى‌توان شانس موفقیت را بالا برد. بنابراین بهترین نقطه شروع آن است که نقاط قوت و ضعف خود را بعنوان دارنده یک کسب و کار بشناسید.

- آیا شخصیتى مستقل و خودجوش دارید؟

این را همیشه در نظر داشته باشید که در صورت شروع یک کسب و کار کوچک ، این خود شما هستید و نه شخص دیگر که باید تصمیم بگیرید که چگونه پروژه‌ها ، برنامه‌ها و زمان خود را مدیریت کنید.

- تا چه حد با شخصیتهاى متفاوت و افراد گوناگون مى‌توانید ارتباط برقرار کنید؟

صاحبان کسب و کار ناگزیرند که با افراد و اقشار مختلفى سرو کار داشته باشند. آیا شما مى‌توانید با مشتریان، تامین‌کنندگان، کارکنان و ... در جهت منافع کسب و کار خود ارتباط برقرار کنید.

- تا چه حد قدرت تصمیم‌گیرى دارید؟

صاحبان کسب و کار کوچک بایستى بطور متداوم ، به سرعت و در شرایط بحرانى بتوانند مستقلا" تصمیم‌گیرى کنند.

- آیا شما استقامت فیزیکى و احساسى لازم براى اداره یک کسب و کار را دارید؟

مالکیت یک کسب و کار علاوه بر چالش و هیجان ، مستلزم فشارکارى زیاد ، ساعتهاى کارى زیادى مى‌باشد. آیا شما مى‌توانید 12 ساعت در روز و هفت روز در هفته را کار کنید؟

- تا چه حد مى‌توانید برنامه‌ریزى و سازماندهى کنید؟

تحقیقات نشان مى‌دهد بسیارى از شکستها در صورت برنامه‌ریزى صحیح ، به وجود نمى آمد.

- آیا انگیزه لازم را براى تحمل مشقات را دارید؟‌

ممکن است شما در حین اداره یک کسب و کار احساس کنید که در برخى مواقع توانایى تحمل تمامى مشقات و زحمات را به تنهایى ندارید و فقط داشتن انگیزه قوى است که مى‌تواند در این مواقع سختى ، دلگرم و امیدوار سازد.

- این کسب و کار چگونه خانواده شما را متاثر مى‌سازد؟

سالهاى اولیه شروع یک کسب و کار مى‌تواند سختى‌هایى را براى خانواده و زندگى شخصى شما ایجاد کند. در عین حال ممکن است خانواده شما تا به سوددهى رسیدن کسب و کار ، دچار مشکلات و فشارهاى مالى شوند. بنابراین حمایت و یا عدم حمایت خانواده نقش مهمى در شروع و ایجاد یک کسب و کار دارد.

این حقیقت دارد که دلایل زیادى براى عدم شروع یک کسب و کار کوچک و مستقل وجود دارد ، اما براى افرادى که واجد شرایط فوق هستند ، مزایاى زیادى وجود دارد که قطعا" از ریسکهاى آن بیشتر است.

اینکه شما خادم و مخدوم خود مى‌شوید!

زحمت و تلاش و ساعتهاى کارى زیاد مستقیما" به نفع شماست و نه شخص دیگر!

امکان کسب درآمد و رشد ، محدودیت کمترى دارد.

چالش و هیجان کار براى شما افزایش مى‌یابد.

اداره یک کسب و کار مستقل امکان فراگیرى زیادى را براى شما فراهم مى‌آورد.


گام دوم: برنامه ریزى کسب و کار

شروع یک کسب و کار نیاز به انگیزه ، علاقه و استعداد دارد. همچنین نیاز به تحقیقات وسیع و برنامه‌ریزى صحیح دارد. اطلاعات زیر براى تهیه طرح کسب و کار ( Business Plan ) مى‌تواند بسیار مؤثر واقع شود:

- قبل از شروع به کار لیستى از تمامى دلایلى که مى‌خواهید بخاطر آنها وارد دنیاى تجارت شوید ، تهیه کنید. مثلاً: 
شما مى‌خواهید رئیس خود باشید.

شما مى‌خواهید استقلال مالى داشته باشید.

شما مى‌خواهید آزاد باشید.

شما مى‌خواهید آزادانه تمامى تواناییها و دانسته‌هاى خود را به کار ببرید.

- سپس بایستى تعیین کنید که اصولا" چه کسب و کارى براى شما مناسب است. لذا این سؤالات را از خود بپرسید: 
من دوست دارم با وقت خود چه کارى انجام دهم؟

چه مهارتهاى تکنیکى من تا به حال آموخته‌ام؟

به نظر دیگران من در چه کارهایى مهارت دارم؟

من چقدروقت آزاد براى اداره یک کسب و کار موفق دارم؟

آیا من هیچ سرگرمى یا علاقه‌اى که قابل تبدیل شدن به کسب و کار شدن را داشته باشند ، دارم؟

- پس از تعیین کسب و کار مناسب تحقیقات لازم را جهت پاسخ به سؤالات زیر به عمل آورید:

آیا ایده من کاربردى است و آیا نیازى را برآورده خواهد کرد؟

رقباى من چه کسانى خواهند بود؟

مزیت رقابتى شرکت من نسبت به شرکتهاى موجود چیست؟

آیا من مى‌توانم خدمت بهترى ارائه دهم؟‌

آیا من مى‌توانم براى کسب و کار جدید خود تقاضا ایجاد کنم؟

- آخرین مرحله قبل از تهیه طرح کسب و کار این است که چک لیست زیر را تهیه کنید و پاسخ دهید:

من علاقه به شروع چه کسب و کارى دارم؟

چه خدمتى یا کالایى قرار است ارائه دهم؟ در کجا قرار است این کار را انجام دهم؟

چه مهارت و تجربه‌اى براى این کار دارم؟

ساختار قانونى شرکت من چگونه خواهد بود؟ ( سهامى عام، خاص و ... )

اسم کسب و کار چه چیزى باشد؟

چه امکانات و تجهیزاتى نیاز خواهم داشت؟

به چه تسهیلات و امکانات بیمه‌اى نیاز خواهم داشت؟

پاسخ شما به تمامى سؤالات بالا شما را در طراحى یک کسب و کار کامل جامع یارى مى‌کند.


گام سوم: تامین منابع مالى

یکى از کلیدهاى اساسى موفقیت و پیشرفت در شروع کار ، جذب و تامین منابع مالى کافى براى راه‌اندازى یک کسب و کار کوچک است. اطلاعات زیر تکیه بر روشهاى جمع‌آورى پول براى شرکتهاى کوچک دارد. همچنین شما را در تهیه درخواست وام ( Loan Prposal ) یارى مى‌دهد. منابع زیادى براى جمع‌آورى سرمایه وجود دارد. باید توجه داشته باشیم که قبل از تصمیم‌گیرى ، تمامى منابع ممکن را جستجو کنیم :

- پس‌اندازهاى شخصى

- دوستان و افراد خانواده

- بانکها و مؤسسات اعتبارى

- شرکتهاى سرمایه گذارى مخاطره آم

چگونه یک درخواست وام ( Loan Prposal ) تهیه کنیم؟

مورد قبول واقع شدن درخواست شما بستگى به نحوه تنظیم درخواست شما دارد. بخاطر داشته باشید که وام دهندگان در کارى سرمایه‌گذارى مى‌کنند که نسبت به بازگشت سرمایه خود مطمئن باشند. بنابراین یک درخواست وام خوب شامل اطلاعات زیر باید باشد:

اطلاعات کلى راجع به شرکت :

- نام و آدرس شرکت ، نام مدیر ،‌ اعضاى هیئت مدیره و ...

- دلیل نیاز به وام ،‌مورد مصرف وام و ضرورت آن.

- مبلغ دقیق موردنیاز براى رسیدن به اهداف مربوطه.

تاریخچه کسب و کار :‌

- تاریخچه و طبیعت کار ، توضیح کامل در مورد نوع کار ، قدمت و کارکنان و دارایى‌هاى آن.

- اطلاعات کامل راجع به نحوه مالکیت و ساختار قانونى شرکت.

اطلاعات راجع به مدیریت :

نوشته کوتاهى راجع به مدیران ، سوابق ، تحصیلات ، تجربیات و مهارتهاى آنان تهیه کنید.

اطلاعات بازار :

- به وضوح محصول و یا خدمت شرکت خود و بازار آن را تشریح کنید.

- بازار رقابت و رقباى خود را شناسایى کرده و مزیت رقابتى خود را بیان کنید.

- اطلاعاتى راجع به مشتریان و اینکه چگونه کسب و کار شما نیازهاى آنها را برطرف مى‌کند ، تهیه کنید.

اطلاعات مالى :

- صورتهاى مالى و سود و زیان 3 سال گذشته خود را ارائه کنید. در صورت شروع یک کسب و کار جدید درآمدهاى پیش‌بینى شده را ارائه کنید.

- اطلاعات مالى راجع به خود و سایر سهامداران عمده شرکت را بیان کنید.

- و در آخر سوگندى مبنى بر تعهد نسبت به وام یاد کنید و امضاء نمائید.

وام دهندگان بر چه اساسى شما را مى‌سنجند؟

وقتى وام دهندگان درخواست شما را بررسى مى‌کنند شش فاکتور را مدنظر قرار مى‌دهند که به شرح زیر مى‌باشند:


6C مالى:

1. Character : شخصیت وام گیرنده و میزان تعهد و جوانى و اخلاقى وى مبنى بر بازگشت وام در زمان مقرر.

2. Capacity to pay : ظرفیت بازپرداخت وام گیرنده که بر اساس تجزى تحلیل و بررسى درخواست وام ، صورتهاى مالى و سایر مدارک مالى وى تعیین مى‌شود.

3. Capital : شامل مجموع کل بدهى‌ها و دارایى‌ها مى‌باشد که وام دهندگان ترجیح مى‌دهند که نسبت بدهى به دارایى شرکتها حتى‌المقدور کمتر باشد چرا که نشانگر پایدارى مالى شرکت است.

4. Collateral : میزان وثیقه که هر چه بیشتر باشد و اختلاف آن با مبلغ ،‌ وام داده شده کمتر ، اطمینان خاطر وام دهنده از بازپرداخت وام بیشتر خواهد بود.

5. Conditions : شرایط کلى اقتصادى ، جغرافیایى وسعتى شرکت ...

6. Confidence : یک وام گیرنده موفق سعى مى‌‌کند که اطمینان وام دهنده را از 5 مورد قبلى جلب کند و وى را به وام دادن ترغیب نماید.

و در آخر براى جمع‌بندى چک لیست زیر را ارائه مى‌کنیم که البته برخى از بندها بنابر نوع و ماهیت کسب و کار قابلیت تغییر و یا حذف دارند. چک لیست کلى شروع یک کسب و کار کوچک :

- انتخاب کسب و کار بر اساس علاقه و توانایى‌ها

- انجام تحقیقات و بررسى‌هاى لازم در مورد ایده کیب و کار

- تهیه طرح کسب و کار و طرح بازاریابى

- انتخاب یک نام براى کسب و کار

- چک کردن حق استفاده از نام انتخاب شده و کسب اجازه براى استفاده از‌ آن نام

- ثبت کسب و کار با نام انتخاب شده

- تعیین مکان مطلوب براى شروع کسب وکار

- چک کردن و بررسى قوانین منطقه‌اى ( منطقه انتخاب شده براى احداث کسب و کار )

- تعیین نوع ساختار قانونى شرکت و مستندسازى

- اخذ اجازه ها و لیسانس‌هاى مورد نیاز

- ثبت حقوق انحصارى ( Copy right )

- در صورت کارآفرینى و یا خلق محصول جدید ، ثبت Patent

- انجام تبلیغات و نشر اعلامیه هاى لازم مبنى بر شروع کسب وکار جدید

- تهیه خطوط تلفن کارى و سایر تجهیزات موردنیاز

- انجام کارهاى مربوط به بیمه

- اخذ اطلاعات مربوط به مالیات شرکت

- بیمه‌کردن کارکنان و جمع‌آورى اطلاعات راجع به قوانین کار

- تعیین سیستم دستمزد حقوق و نحوه جبران خدمات کارکنان ( در صورت وجود )

- افتتاح یک حساب بانکى براى کسب و کار

- چاپ کارتهاى تجارى براى شرکت و ایجاد آرم براى شرکت

- خرید تمامى لوازم تجهیزات موردنیاز

- ایجاد E-mail و Website براى شرکت

- انجام تبلیغات وسیع‌تر در نشریات و تلویزیون و...

- تماس با تمامى افراد ممکن اعم از خانواده و غیر هم ، مبنى بر شروع کسب و کار جدید

- سایر موارد.

امیدوارم کمال استفاده را ببرید