ثروت زایی

وبلاگی برای افزایش ثروت و درآمد شما

چطور تجربه‌ی کاربردی ایجاد کنیم!؟
ساعت ۱٠:۱٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۸/٤   کلمات کلیدی: تجربه



http://gozareha.com





این هفته به مرور مقاله‌‌ای می‌پردازم که ترکیبی است از
بازاریابی و استراتژی و مدیریت منابع انسانی! چطور به‌ترین خدمات را ارایه کنیم؟
این سؤالی است که این مقاله در تلاش است تا راه‌کارهایی برای آن ارایه کند. مروری
می‌کنیم بر این راه‌کارها



 مشتریان را از لحاظ
احساسی مجذوب کنید

مقاله با یادآوری این نکته شروع می‌شود که موفقیت‌های شگفت‌انگیز
اپل در سال‌های اخیر، به تمرکز آن بر روی ایجاد “تجربه‌ی کاربری” برای خریداران
محصولات این شرکت برمی‌گردد. این درسی است که استیو جابز به همه‌ی کسب و کارها
داده است: “آدم‌ها دوست ندارند تا فقط یک محصول را از شما بخرند و تمام؛ آن‌ها
دوست دارند شما بهشان نشان دهید با این محصول چه کارهایی می‌شود کرد!” این را جیمی
فانگ مالک شرکت اپی‌سنتر یک فروشنده‌ی محلی محصولات اپل در منطقه‌ی آسیای جنوب
شرقی می‌گوید. به همین دلیل شرکت او نه بر ارایه‌ی خدمات ملموس و نه بر جای‌دهی
تجربه‌ی خدمات در ذهن افراد، بلکه بر ایجاد یک تجربه‌ی روحی از خدمات (!) برای
مشتریان متمرکز است! شعار تبلیغاتی این شرکت هم “دوست داشتن مهربانی” است



 روی افراد درست
سرمایه‌گذاری کنید

کیفیتِ خدمات سومین عامل کلیدی موفقیت در بازار مواد غذایی
است. آندره چیانگ مالک رستوران‌های زنجیره‌ای آندره می‌گوید: “طعم‌های جدید، روش‌های
جدید و غذاهای جدید می‌توانند مشتریان را هیجان‌زده کنند؛ اما نیت، فرایند تولید و
ارایه و داستان پشت هر بشقاب غذا است که ارتباط احساسی مشتری را با آن ایجاد می‌کند
و احساسات او را برای پدید آمدن یک تجربه‌ی به‌یادماندنی برمی‌انگیزد.” این‌ها
چیزهایی هستند که باید از طریق “تجربه‌ی کاربری” یعنی خدمات و در واقع توسط پیش‌خدمت‌های
رستوران به مشتریان منتقل شوند

به همین دلیل است که او در انتخاب کارکنان‌اش به خلق و خو و
توان رقابتی افراد تمرکز می‌کند. برای این کار مثلا او از آن‌ها در مورد آخرین
روندهای صنعت رستوران‌داری سؤال می‌کند: “افرادی که به صنعت اهمیت می‌دهند، همیشه
به‌روز هستند و به‌تر می‌توانند خودشان را با شرایط روز صنعت وفق بدهند.”

پارادایم قالب بازاریابی این روزها از “کشیدن مشتری به سوی
محصولات” به “مشتاق کردن مشتری” تغییر کرده است؛ و این یعنی به‌جای تمرکز بر محصول
/ خدمت باید روی فرایند ارایه‌ی محصول / خدمت متمرکز بود. این کار را چطور می‌شود
انجام داد؟ این فرایند توسط آدم‌های “دارای مهارت تعامل” انجام می‌شود. بنابراین
آدم‌هایی را استخدام کنید که “توان تعامل با مشتری” را دارند و نه لزوما “مهارت
فنی.” مهارت‌های فنی را می‌توانید به کارکنان‌تان بیاموزید؛ اما مهارت ارتباطی تا
حدود زیادی فطری است



 سرمایه‌گذاری روی
ارتباط با مشتری را جدی بگیرید

تحقیقات نشان می‌دهند که هر ۱ دلار سرمایه‌گذاری روی روابط
با مشتریان، باعث افزایش درآمد ۱٫۵ دلاری و به‌عبارت ۰٫۵ دلار سود بیش‌تر می‌شود.
سیستم‌های CRM و بازاریابی الکترونیکی (به‌ویژه
ابزارهای بازاریبای اجتماعی) این کار را بسیار ساده کرده‌اند؛ پس آن‌ها را جدی
بگیرید لطفا



 فرایند مناسبی را
برای ارایه‌ی خدمات طراحی کنید

در بندهای دو و سه (به‌خصوص بند سه) به‌نظرم مقاله به‌دنبال
این بوده که به‌جز نقش آدم‌ها روی طراحی درست فرایند ارایه‌ی خدمات هم تأکید کند؛
هر چند این را به‌صورت مستقیم بیان نکرده است. فرایند، ابزار دست کارکنان است. هر
چقدر هم آدم‌ها توان‌مند باشند بدون فرایند درست ره به جایی نخواهند برد. بنابراین
لازم است که به طراحی فرایند درست هم توجه کنید