ثروت زایی

وبلاگی برای افزایش ثروت و درآمد شما

شش سیگما و مشتری مداری
ساعت ۸:۱٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۸/۱٥   کلمات کلیدی: شش سیگما ،بهره وری ،مشتری مداری ،مشتری

متن ذیل ترجمه یکی از مقالات انگلیسی مربوط
به یکی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات و تعلیمات شش سیگما در کشور های اروپایی و
آمریکا میباشد که برای مطالعه در اختیارتان قرار میگیرد امیدوارم مفید واقع گردد.

پیشاپیش از سرکارخانم خوشخوی که زحمت تایپ و
ویراست این مقاله را متقبل شدند تشکر مینمایم.

پروژه های شش سیگما به روشهای مختلفی مورد استفاده شرکتها
قرار می گیرند نتیجه استفاده از این پروژه ها رشد و پیشرفت تجاری و کسب و کار در
شرکتها خواهد بود. صنایع متفاوتی تعلیمات شش سیگما را در سازمانشان پیاده می
نمایند به نحوی که باعث بهبود فرآیند کاری گردد. اما سؤال اینجاست که اگر در
سیستمی مشکل نوع خاصی از فرآیند نبوده و در حقیقت مشکل عموماً عدم رضایت مشتری از
خدمات شرکت باشد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

در این حالت نیز پروژه های شش سیگما می توانند باعث بهبود
فرآیند کاری گردند. لازم است که بدانید پروژه های شش سیگما در صنایع متفاوت، درست
قبل از بخش ساخت و تولید یعنی جایی که اولین ایده های طراحی و ساخت شکل می
گیرد به عنوان ابزار مفیدی خواهند بود.

 

تا زمانی که فرآیندی دارای معضل و مشکلاتی بوده و نیاز به
اصلاح و بهبود دارد ، هیچ حد و حدودی برای بکار بستن فعالیتهای شش سیگما در بهبود
فرآیندهای یک کار یا صنعت نمی توان در نظر گرفت.

انجام و پایه گذاری پروژه های شش سیگما برای حل یک مشکل مشخص
به عنوان مثال دیر انجام گرفتن درخواست متقاضیان که می تواند موجب نارضایتی آنها
گردد بسیار ساده و راحت است، اما در زمانی که یک نارضایتی عمومی بدون وجود دلیل
واضحی از خدمات شرکت وجود دارد، به نظر می رسد عملی نمودن پروژه های شش سیگما به
تلاش و چالش بیشتری نیاز داشته باشد.

یک خبر خوب در رابطه با این موضوع این است که در این روزها در
تمامی شرکتها بخشی به نام خدمات مشتری وجود دارد که این بخش دارای کامپیوتری پر از
نتایج حاصل از نظرسنجی مشتریان و یا اعتراضات و علت نارضایتی آنان می باشد که می
تواند به نحوی دسته بندی گردند تا نشانگر بالاترین و عمومی ترین دلیل نارضایتی
مشتریان باشند. این مطلب تاییدکننده عملیات طاقت فرسا و سخت تیم هایی است که در
اینچنین مواردی با مسئله بهبود فرآیندها روبرو هستند.

شما قادر نخواهید بود که یک ماشین را تعمیر کنید اگر ندانید
که کدام قسمت آن خودرو نیاز به تعمیر یا تعویض دارد همچنین نیز نمی توانید یک
فرآیند را اصلاح کرده یا بهبود بخشید تا زمانی که دقیقاً متوجه نشوید که کدام قسمت
آن فرآیند نیاز به اصلاح دارد. پس طبیعی است که باید مدت زمان بیشتری را نسبت به
آنچه که قبلاً برای بهبود این فرآیند فرض کرده بودید، صرف کنید. اما به یاد داشته
باشید که رضایت مشتریان به معنی سودآوری در درازمدت خواهد بود و این مستقیماً به
منافع شرکت بر خواهد گشت و ارزش صرف زمان کافی برای پروژه های شش سیگما را خواهد
داشت. پس زمانی که مشکل یا مشکلات موجود به طور واضح، مشخص شدند شما می توانید جهت
حل مشکل و تعیین راهکارهایی که بهترین نتیجه را در بر خواهند داشت برنامه ریزی و
طراحی کنید.

داشتن مشکلات کلی و عدم تمرکز بر روی هر علت مشخص یا کلی نگری
در خصوص فرآیندها که بر روی مشکلات تأثیرگذار خواهد بود باعث شده که اکثر شرکتها
در مقابل پروژه های شش سیگما مواضع مخالف اتخاذ نمایند.

این شرکتها یا تمام ابزار لازم برای حل مشکل به روش صحیح را
نداشته یا توانایی صرف زمان لازم برای انجام این کار را ندارند. به همین علت است
که تمام تلاش این شرکتها در خصوص با شکست روبرو شده و این به نوبه خود باعث بدبینی
و دلسردی این شرکتها نسبت به پروژه های شش سیگما خواهد بود.

در این خصوص لازم است که شما به خودتان اطمینان داشته
باشید که به طور کامل بر روی هر فرآیند متمرکز شده و مشکلات واقعی فرآیند را
دریابید و پس از آن خواهید توانست راه حلهای واقعی بهبود این فرآیندها را بیابید