ثروت زایی

وبلاگی برای افزایش ثروت و درآمد شما

جذب و نگهداری مشتریان
ساعت ٦:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۸/٢٠   کلمات کلیدی: جذب مشتری ،وفاداری مشتری ،مشتری

از زمانی که تحقیقات نشان داده
اند که پیدا کردن مشتری جدید اغلب 5 تا 20برابر فروش به مشتریان موجود هزینه دارد
بازخورد مشتریان فعلی باید اولین نکته مورد توجه شما در کارتان باشد .

 

اولین گام برای شما به عنوان یک
فروشنده  این است که  اهداف فروش   متمایزUSP،unique selling preposition   خودتان یا چیزی که شما را از دیگر رقبایتان متمایز می کند شناسایی کنید
.برای شناسایی این مورد می توانید فهرستی از مزایایی را که شرکت شما برای مشتریان
داشته و دیگر رقبا فاقد آن هستند تهیه کرده سپس3 تا 5 نقطه قوت را مورد توجه قرار
داده و جزء اهداف فروش خود قرار دهید. اطمینان یابید که لیست تهیه شده مواردی را
که مشتریان  شما را به مشتریان وفادار تبدیل می کند در بر داشته باشد

بخاطر داشته باشید که هر مشتری
تا چه حد برای شما مهم و ارزشمند است . اگربه مشتری فقط به عنوان یک منبع
درآمد مینگرید باید تغییر رویه داده و به فکر  راههایی باشید که بتوانید
خواسته های هر مشتری را تامین نمایید  . زیرا اگر شما به نوعی رفتار
نکنید که مشتری به خدمات شما نیاز داشته باشد تنها به عنوان عامل  تامین
خواسته های مشتریان هستید نه نیاز آنها .

باید خواسته های واقعی مشتریان
را دریابید نه چیزی را که شما فکر می کنید نیاز دارند در این صورت خواهید توانست
مجموعه ای از محصولات و خدماتی را ارائه کنید که مشتریان خواستار آن هستند .

بنابراین چطور متوجه خواهید شد
که مشتریانتان واقعا" چه نیازی دارند ؟برای پاسخ به این امر باید تحقیقات
بازاریابی را انجام دهید. سپس خدمات و محصولات را طوری کنار هم قراردهید که خواسته
های مشتریان و مراجعه کنندگان و دیدگاههای شما را تامین نماید .

همیشه به روشی که خدمات و
محصولاتتان را ارائه می دهید توجه داشته باشید . اگر محصولی را به مشتریتان عرضه
می کنید اطمینان حاصل کنید که محصولات شما در قفسه های فروش جذابیت دارند . آیا
همیشه گرد و خاک زیادی روی محصولتان را گرفته است ؟ اگر یک فعالیت تجاری یا خدماتی
دارید باید مطمئن باشید که کارگرانتان همیشه آراسته لباس می پوشند .

به عنوان مثال یک شرکت تعمیرات وسایل منزل در نزدیکی محل
زندگی  ما وجود دارد که کارگران آن همیشه لباسهای سفید می پوشند و قبل
از ورود به منزل حتما روی کفشهایشان پوشش می کشند .

فکر می کنید آنها مشتریان دائمی پیدا خواهند کرد ؟

لازم است بعد از فروش نیز با مشتریانتان در ارتباط باشید . آیا شما
نشانی الکترونیکی یا آدرس تمام مشتریانتان را جمع آوری می کنید ؟ اگر شما نشانی
الکترونیکی یا آدرس پستی هر مشتری را نمی گیرید یکی از آسانترین راههای کسب
مشتریان وفادار را از دست داده اید.

تقریبا"هر تجارتی از ارتباطهای هفتگی یا ماهیانه با
مشتریان قبلی می تواند بهره برداری کند . مثلاً چگونه می توانید در حالیکه یک
مغازه خرده فروشی دارید نشانی الکترونیکی یا پستی مشتریان خود راجمع آوری کنید؟
راه حل بسیار ساده است :یک حراج ماهیانه یا تخفیف ویژه ماهیانه را ترتیب دهید و
تنها کاری که مشتریانتان باید انجام دهند نوشتن نشانی های الکترونیکی یا پستیشان
بر روی کارتهای  ویژه که توسط شما طراحی شده است خواهد بود . این کارتها
را همراه با علامتی برای تخفیف در مغازه ثبت و نگهداری کنید. در هر نوع خدمات از
مشتریانتان نشانی الکترونیکی شان را بخواهید تا بدین وسیله بتوانید برایشان
کارتهای تخفیف فرستاده  یا خدمات جدیدتان را به اطلاع آنها برسانید.
گرفتن این نشانی از مشتریان و ارسال تخفیفهای ویژه و اطلاعات رسانی خدمات جدید
برای مشتریانتان یکی از مهمترین راههای حفظ آنها  و ایجاد درآمد دائمی
برای شماست