ثروت زایی

وبلاگی برای افزایش ثروت و درآمد شما

اطلاعات از مهمترین الزامات تصمیم گیری است
ساعت ٦:٤٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۸/٢۳   کلمات کلیدی: جمع آوری اطلاعات ،تصمیم گیری

mindtools

جمع آوری صحیح
اطلاعات  و نیز اطلاعات صحیح ، یکی از اصلی ترین ابزارهائی است که موجب
وسعت دید و نگاه یک رهبر اثر بخش می گردد. اطلاعات دارای کیفیت خوب ، می تواند
محیطی که یک مدیر و رهبر کسب و کار در آن عمل می نماید را به دقت و صحت ترسیم
نماید، می تواند به ایجاد الگوهای اطلاعاتی که از آنها ایده ها بروز می نماید
منتهی گردد، و می تواند به ایجاد شاخصی منجر گردد که ایده ها توسط آن توضیح و
ارزیابی می گردند.

رهبران اثربخش به جمع
آوری دو نوع اطلاعات می پردازند:

   ·     داده
های محیطی، و
·      داده های مرتبط با کار

منظور از جمع آوری
داده های محیطی، ساخت و ایجاد دیدگاه و منظر در مورد شرایطی است که رهبران در آن
به اقدام می پردازند.

این اطلاعات مشتمل است
بر حقایقی بی شمار، روندها و نظراتی که با آنها میتوان مواجه گردید، و مشاهداتی که
روزانه حاصل می گردد. هر چه کیفیت این داده های محیطی بهتر و بالاتر باشد، اولویت
بندی به گونه ای اثربخش تر به اجراء در می آید، و دیدگاه محیطی آنان دقیق تر خواهد
بود، و قضاوت آنان در مورد حس مشترک بهتر خواهد شد.

برعکس، اطلاعات مرتبط
با کار، با جمع آوری یکنواخت ، آهسته ، و برای یک هدف خاص به اجراء در می آید.
شاید در حال آماده سازی یک برنامه کسب و کار پنج ساله باشید و بخواهید مبتنی بر
پیش بینی بانک مرکزی کشورتان از یک رشد قابل اعتماد برخوردار باشید. یا شاید
بخواهید اطلاعات خاصی در مورد تعداد و درآمدهای موردی یک گروه بخصوص از مصرف
کنندگان،جمع آوری نمائید. و یا شاید ضرورتاً در مورد روند بازار کارهای پروژه ای
جهت افرادی که دارای مهارتهای کلیدی می باشند، اطلاع کسب نمائید.

جمع آوری اطلاعات
محیطی:

آنچه غیر قابل تردید
است اینکه اطلاعات مرتبط با کار، به خودی خود کافی نیست: در حالیکه مباحث مرتبط با
این موضوع می تواند قانع کننده باشد، این اطلاعات می توانند جذاب و شگفت انگیز
باشند، و نیز غالباً با حقایق قبلی مورد مناقشه قرار گیرند. در اینجا ایده ها
بایستی با حس مشترکی که حاصل اطلاعات به دقت جمع آوری گردیده محیطی می باشد ، مورد
آزمایش و محک زنی قرار گیرد.

کارهای زیادی است که
می توانید برای جمع آوری اطلاعات محیطی انجام دهید:

·         خواندن
روزنامه یا وبسایتهای خبری معتبر.

·         در
صورت امکان، با مشتریان تان صحبت کنید و درک عمیقی از آنچه می خواهند و آنچه نمی
خواهند کسب نمائید. همچنین اطلاعات در مورد آنچیزهائی که شما و یا رقبای تان قادر
به ارائه آنها هستید و یا نیستید، به دست آورید.

·         مجلات
و خبرنامه های صنعت و صنف خودتان و مشتریان تان را مطالعه کنید و همیشه نیم نگاهی
بر مشتریان،رقبا،تأمین کنندگان،اتحادیه های صنفی،گروههای فعال،تکنولوژیهای جدید و
غیره، داشته باشید.

·         با
متخصصین و نیز افراد آگاه داخل سازمان تان در حوزه هائی که عمل می کنید، مذاکره
داشته باشید، و از دیدگاههای آنان در مورد روندهای کلیدی و ویژگیهای مورد علاقه
شان مطلع باشید.

·         بروشورها
را مطالعه کنید و با تیم های تولید صحبت نمائید تا در مورد محصولات و خدمات سازمان
تان و همچنین نقاط ضعف و قوت آنها و آنچه که مشتریان شما در مورد این محصولات دوست
دارند یا دوست ندارند، با خبر باشید.

·         از
استراتژی شرکت یا واحد کسب و کارتان بایستی درک عمیق و خوبی داشته باشید – یعنی
آنچه که شرکت تان می گوید می خواهد انجام دهد، مشتریانش چه کسانی هستند، و برنامه
مرتفع نمودن نیاز آنان چگونه است؛ و

·         مواظب
زمان باشید و آنچه در داخل سازمان تان می گذرد: چه از طریق گروههای رسمی و یا غیر
رسمی را در نظر داشته باشید.

آنچه در اینجا ضروری
به نظر می رسد، صرفه جوئی زمان برای جمع آوری اطلاعات می باشد: فراموش نکنید که با
یک برنامه ریزی اشتباه و شلوغ می توانید تمامی این  فعالیتها را به
راحتی مضمحل نمائید.

جمع آوری اطلاعات
مرتبط با کار:

مدیریت کردن زمان جمع
آوری اطلاعات مرتبط با کار، بسیار ساده تر است: زیرا اقداماتی که بایستی برای جمع
آوری این اطلاعات صورت پذیرد از وضوح و ساختاری شناخته شده در پروژه هائی که در
دست اجراء می باشند، برخوردار است.

در
اینجا  سه فاکتور مهم وجود دارد:

1.       اینکه
بدانید چقدر و تا کجا بایستی تحقیق نمائید.

2.       اینکه
مطمئن شوید سئوالات صحیح را پرسش کرده اید؛ و

3.      اینکه
اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کنید.

مقدار تحقیقاتی که
بایستی انجام دهید به شاخص تصمیم گیری، زمان و فرصت باقیمانده، و نتایج و پی
آمدهای حاصل از اشتباهات، بستگی دارد. اگر یک تصمیم کوچک و کم اهمیت باشد، یا
نتایج حاصل از اشتباهات کوچک و بی اهمیت باشد، آنگاه نیازی به صرف اوقات فراوان بر
روی آن نیست. از طرف دیگر اگر نتایج حیاتی و مهم باشند، بهتر است که فرصت خوبی را
به منظور یک تصمیم گیری عالی صرف نمائید، و مطمئن شوید که برنامه مدیریت مخاطرات و
ریسک دقیقی را در صورت بروز برخی عدم کارآئی ها، آماده دارید.

باید اطمینان داشته
باشید که سئوالات درست را پرسش می نمائید زیرا این موضوع از اهمیت ویژه ای
برخوردار است. کار را ترجیحاً با رئیس یا همکارانتان یا متخصصین مربوطه در داخل
سازمان تان و با طوفان فکری در مورد این سئوالات آغاز نمائید. آنگاه مطمئن شوید
تمامی چارچوبه های از پیش تعریف شده ای که افراد برای حل این قبیل مسائل مورد
استفاده قرار داده اند را بررسی نمائید. به عنوان مثال، اگر به عنوان بخشی از
تحقیقات یک برنامه کسب و کار در حال جمع آوری اطلاعات می باشید، بهتر است یک کتاب
خوب در مورد برنامه ریزی کسب و کار تهیه کنید و یکی از چارچوب یا مدل های متناسب
با اهدافتان را انتخاب نمائید.

بالاخره، برنامه ای
برای جمع آوری اطلاعات مهم مورد نیاز طراحی کنید، و در مورد اینکه تا چه اندازه
آماده اید برای کسب این اطلاعات هزینه نمائید، فکر کنید.

بسیاری از اطلاعات به
صورت رایگان در داخل سازمان یا کتابخانه های کسب و کارها ، دانشگاهها، یا مؤسسات ،
در دسترس می باشند. برخی اطلاعات می تواند برای فروش بسته بندی شود ( به طور مثال،
گزارشهای تفصیلی مالی رقبا).

برخی دیگر از اطلاعات
را ممکن است خودتان بتوانید جمع آوری نمائید؛ به طور مثال در مصاحبه و گفتگو با
مشتریان یا هدایت پیمایش های تحقیقات بازار. و در دیگر موارد ( مثلاً، مشاوره های
حقوقی یا مالی یا بازاریابی)  می توانید برای گرفتن پاسخ سئوالات تان به
یک کارشناس ذیصلاح حق المشاوره پرداخت نمائید.

و در پایان این
تحقیقات، می بایستی یک گام به عقب برداشته و پاسخهای سئوالات تان را از طریق یک حس
مشترک، فیلتر نمائید. از خودتان بپرسید آیا همه اطلاعات تکمیل است، یا آنکه مطابق
با شم و تجربه تان کدام قسمت ها به خوبی پوشش داده نشده است.

نهایتاً از آنجا که جمع
آوری اطلاعات یک مهارت خاص و اساسی برای یک رهبر اثر بخش به حساب می آید، توجه
داشته باشید که اطلاعات به خودی خود هدف به حساب نمی آید. اطلاعات مفید است زیرا
موجب بوجود آوردن  ایده ها و ساختن چشم انداز می گردد. به علاوه نحوه
پردازش این اطلاعات برای ساختن این چشم انداز نیز قابل تأمل است