ثروت زایی

وبلاگی برای افزایش ثروت و درآمد شما

چرا کلید Back را می فشارند ؟
ساعت ۱۱:٢٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۸/٢٧   کلمات کلیدی: تجارت الکترونیک ،جذب مشتری اینترنتی ،مشتری گریزی

محمود بشاش

من به میزان
زیادی وقت صرف گشتن در وب سایتها می کنم. این وب سایتها در رابطه با کار من و یا
سایتهای عمومی است. به دنبال آخرین اخبار امنیتی در سایت مایکروسافت، بررسی یک
محصول خاص و یا ارسال کارت تبریک. در برخی از این سایتها، به محض ورود، بنا به
دلایلی، فورا کلید Back را می زنم و از آن سایت خارج می شوم. برخی دلایل که باعث این
رفتار من می شود در زیر لیست شده اند

سایت به روز رسانی نشده است – اگر متوجه شوم سایـتی که وارد آن شده ام نسبت به بازدید قبلی من به روز رسانی نشده است، فورا خارج می شوم. وب محل قراردادن اطلاعاتی است که ماهیتا متغیر و در حال عوض شدن است. در واقع توقع من این است که اطلاعات سایت باید خیلی به روز باشد

علائم در حال
ساخت – وجود علامت “در حال ساخت” نه تنها نشان می دهد که سایت به روز رسانی نمی
شود بلکه دلیل عدم آمادگی سایـت برای شروع حضور در شبکه هم می باشد. به همین دلیل
من فورا از سایت خارج می شوم، هزاران سایت هستند که آماده هستند و من به آنها سر
خواهم زد

خطاهای جاوا
اسکریپت – جاوا اسکریپت چنانچه مناسب استفاده شود، خیلی خوب است. هر چند که اغلب
سایتها، به نحو مناسب از جاوا اسکریپت استفاده نمی کنند. در واقع قانون این است که
هر سایتی با یا بدون جاوا اسکریپت باید درست کار کند دلیل آن این است که امکان از
کار انداختن جاوا اسکریپت در مرورگرها هست و خیلی ها به خاطر اشکالات امنیتی، از
این امکان استفاده می کنند و فقط برخی از سایتها را در لیست سایتهای مطمئن قرار می
دهند که جاوا اسکریپت برای آنها فعال بماند

ActiveX – خوب
اگر می خواهید خیلی سریع مردم را از سایت خود فراری دهید، از ActiveX استفاده کنید. هر بار که بازدیدکننده سایت شما را می بیند،با
پیغام نصب و یا تائید اجرای ActiveX مواجه می
شود. همچنین، اجرای ActiveX ها قابل
کنترل توسط مرورگر است و می توان آنها را غیر فعال کرد

تبلیغات Popup – هر چند این نوع تبلیغات برای
سایتهای تجاری برای کسب درآمد خوب است ولی باعث اذیت بازدیدکننده می شود. پیشنهاد
مشخص من این است که از آنها استفاده نکنید ولی اگر مجبور هستید، کاری کنید که در
هر بار بازدید فقط یکی از آنها باز شود نه برای هر صفحه

Banner های
تبلیغاتی – این روزها Banner های تبلیغاتی
کار ساز نیستند و تعداد آنها باعث اثر منفی در کیفیت سایت شما می شود و
بازدیدکنندگان را فراری می دهد

خطاها در نگارش
اطلاعات – نشاندهنده غیر حرفه ای بودن سایت است. وجود چند اشکال اینجا و آنجای
سایت قابل تحمل است ولی اگر زیاد شوند، نشان دهنده مبتدی بودن شماست. این موضوع به
نوع سایت شما مربوط نیست. حتما از برنامه های کنترل املاء استفاده کنید

خطاهای دستور
زبان – این خطاها کمی قابل چشم پوشی هستند چون همه مردم که استاد صرف و نحو
نیستند. ولی زمان مناسب را برای رفع اشکالات احتمالی در دستور زبان سایت خود
اختصاص دهید

زمان بالا آمدن
زیاد – بزرگترین خطر برای سایت شما، کند بودن آن است. ممکن است اشکال از سرویسگر و
یا حجم گرافیک بالای سایت یا حجم بالای صفحات باشد. هر چه صفحات کندتر بالا بیایند
احتمال فشردن کلید Back بیشتر می شود

متن چشمک زن –
البته از آن زمان که این جور کارها در سایتها مد بود گذشته ولی باز هر از چندگاهی
به اینگونه سایتها بر می خورم. در این سایتها تقریبا بلافاصله کلید Back را می زنم

رنگهای پر زرق
و برق و تند – بعنوان یک قانون، مردم از زیادی رنگهای تند یا عجیب در وب سایتها
خوششان نمی آید. اگر شما از این رنگها، مثل صورتی براق یا سبز نئونی در سایت خود
استفاده کرده اید مطمئن باشید تعدادی از بازدیدکنندگان سایت خود را از دست داده
اید

اطلاعات اشتباه
– در هر موضوعی، اگر اطلاعاتی بدهید که درست نیست، بازدیدکننده از دست خواهید داد.
وب سایتها باید اطلاعات صحیح بدهند و از دروغ و شایعه پرهیز کنند

عدم انسجام
اطلاعات – اگر سایت شما قرار است در موضوع خاصی اطلاع رسانی کند، هرگز آنرا با
آمیختن انواع اطلاعات نامرتبط آلوده نکنید، اگر مجبور به این کار هستید، یک نام
دیگر ثبت کنید و یک سایـت مجزا بسازید و آنها را با یکدیگر ارتباط دهید

استفاده از Cookie – معمولا تنظیم آنها را طوری قرار
می دهم که اگر سیستم قرار است Cookie در ماشین من
ثبت کند، به من خبر دهد. معمولا اگر دلیل مناسبی برای آن Cookie نباشد، آنرا محدود می کنم و از نصب آن جلوگیری می کنم. برایم مهم نیست که
مثلا یک سایت بخواهد برای تحقیقات بازار خود، رفتار من در سایت خود را توسط
Cookie ها ثبت کند، من از آن سایت برای همیشه خارج خواهم شد

سبد خرید
نامناسب – خیلی پیش آمده که تصمیم به خرید از طریق اینترنت داشته ام ولی امکان سبد
خرید آن سایـت آنقدر بد طراحی شده بوده که از این کار منصرف شده ام و از آن سایت
خارج شده ام. روی امکانات مناسب برای سهولت خرید در سایـت خود، بیشتر وقت صرف کنید

نبود قیمت کالا
– اولین چیز که مورد نیاز برای خرید کالاست، قیمت آن است. مخفی کردن قیمت به
روشهای مختلف در برخی سایتها اتفاق می افتد. مثلا تا لحظه رسیدن به سبدخرید، قیمت
را نشان نمی دهند می دانید چه می شود ؟ من هیچ وقت به سبد خرید نخواهم رفت، من می
خواهم همین حالا قیمت را بدانم نه بعدا

نبود اطلاعات
یا تصویر کالا – قبل از خرید می خواهم کالا را حسابی زیر و رو کنم، از زوایای
مختلف آنرا ببینم، کاتالوگ آنرا بخوانم و بعد تصمیم به خرید بگیرم. قبول، این
امکانات در وب نیست، حداقل عکس آن محصول را می خواهم ببینم. اگر شما این اطلاعات
را ندهید به سایت دیگری برای خرید می روم

نیاز به ثبت
نام در سایت برای خرید یا مشاهده – بدترین کار در سایتهای تجاری همین است که اول
بازدیدکننده را مجبور به ثبت نام کنید و بعدا او بتواند در سایت شما گشت بزند. ثبت
نام برای خرید کالا قابل قبول نیست. چرا باید فقط برای گشت زدن در سایت شما تمام
اطلاعات خود را در اختیار شما قرار دهم ؟ ترجیح می دهم به سایت دیگری بروم

نبود اطلاعات
تماس – شاید نبود اطلاعات تماس برای سایت شخصی یا اطلاع رسانی زیاد مهم نباشد ولی
اگر چیزی برای فروش دارید، حتما باید راهی برای ارتباط با شما در سایت قرار دهید.
مخصوصا برای خرید از شما حتما دنبال شماره تلفن تماس ( نه فقط email ) در سایت شما خواهم بود. همچنین
آدرس و سایر اطلاعات تماس. می خواهم بدانم برای پرسیدن سوالاتم و یا رفع اشکال
آنچه خریده ام، با چه کسی باید صحبت کنم

نکات فوق چندان پیچیده یا
غیرقابل پیاده سازی نیستند و با صرف وقت و حوصله مناسب قابل اجرا می باشند و حتما
با رعایت آنها، جلوی فشرده شدن کلید Back توسط بازدید کننده سایت شما، گرفته خواهد شد. پس زیاد به تعداد
بازدید از صفحه اول سایت خود دل خوش نکنید، ماندگاری بازدیدکننده و مراجعه مجدد او
و رسیدن به صفحه مورد توجه شما در سایت شما، خیلی مهم تر است