ثروت زایی

وبلاگی برای افزایش ثروت و درآمد شما

تصویر برند و باورهای مصرف کننده
ساعت ۱۱:٤۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٩/۱۱   کلمات کلیدی: نصور مصرف کننده ،تصور مشتریان ازبرند ،برند ،روانشناسی مشتری

سیدعلیرضا
موسوی مهنوش قائدی علیرضا انوری

ماهنامه تدبیر

 

برخی از مفاهیم اصولی ما
را یاری می دهند تا بتوانیم فرایند ارزیابی مصرف کننده را توجیه کنیم. از نظر یک
مصرف کننده، محصول دارای مجموعه ای از ویژگی هاست. مصرف کنندگان در مورد ویژگی ها
و آنچه که مورد توجه قرار می دهند، متفاوت اند و بیشتر به ویژگی هایی توجه می کنند
که به نیازهای خاص آنها مربوط است.

چکیده 

برخی از مفاهیم اصولی ما را یاری می دهند تا بتوانیم فرایند
ارزیابی مصرف کننده را توجیه کنیم. از نظر یک مصرف کننده، محصول دارای مجموعه ای
از ویژگی هاست. مصرف کنندگان در مورد ویژگی ها و آنچه که مورد توجه قرار می دهند،
متفاوت اند و بیشتر به ویژگی هایی توجه می کنند که به نیازهای خاص آنها مربوط است.
مصرف کننده، با توجه به خواست ها و نیازهای منحصر به فرد خود، برای ویژگی های مختلف
یک محصول اهمیت های متفاوتی قائل است. مجموعه باورهایی که افراد در مورد یک محصول
با نام و نشان تجاری خاص دارند تصویر محصول نامیده می شود. (کاتلروآرمسترانگ،
1383،238) نگرش و باور، به نوبه خود، بر رفتار خریدار اثر می گذارند. نگرش جنبه
توصیفی دارد که به صورت نسبی، شیوه ارزشیابی، احساس و تمایل فرد نسبت به یک موضوع
یا یک عقیده را مشخص می سازد. تصویر نام و نشان تجاری (تصویر محصول) با نام و نشان
تجاری متفاوت است. در واقع نام و نشان تجاری عبارت است از نام، عبارت، اصطلاح،
علامت، نشانه، نماد، طرح، یا ترکیبی از این ها که به منظور شناساندن محصولات و
خدمات فروشندگان یا گروهی از فروشندگان و متمایز ساختن آنها از محصولات شرکت های
رقیب استفاده می شوند.(کاتلر، 1383،140-139

 

مقدمه

برای شناسایی و شناخت مفهوم تصویر محصول
(brand image) ابتدا می بایست نگرش و باور مشتری مورد بررسی
قرار گیرد. نگرش و باور فرد از طریق عمل یادگیری حاصل می شود. افراد در مورد مذهب،
سیاست، لباس، موسیقی، غذا و تقریباً درباره هر چیزی، نگرش خاص دارند. انسان برای
نوع نگرش خود دارای یک الگو می شود و تغییر چنین الگوهایی مستلزم تعدیلاتی است که
به زحمت می توان از عهده آنها برآمد (کاتلروآرمسترانگ، 1383، 231-230). باورهای
مصرف کننده نتیجه یادگیری شناختی است. این باورها نمایان گر شناخت و استنباط هایی
که یک مصرف کننده در مورد پدیده ها، ویژگی های آنها و منافع حاصل از آن ها دارد،
هستند. پدیده ها در اینجا عبارت اند از محصولات، مردم، شرکت ها و چیزهایی که مردم
نسبت به آنها نظر، عقیده و نگرش دارند. ویژگی ها، خصوصیات یا مختصات یک پدیده و
پیامدهای مثبتی که پدیده ها برای مصرف کننده به همراه می آورد، هستند. در هر حال
امکان دارد که باورهای مصرف کننده نسبت به ویژگی های یک محصول با واقعیت منطبق
نباشد

مروری
بر مفاهیم تصویر محصول

اولین بار گاردنر و لیوی در سال 1955 مفهوم تصویر محصول را
در مقاله خودشان مطرح کردند. آنها معتقد بودند که محصولات دارای ماهیت مختلف از
جمله فیزیولوژیک و اجتماعی هستند. از زمان معرفی رسمی آن تا کنون، مفهوم تصویر
محصول در تحقیقات مربوط به رفتار خریدار (مصرف کننده) مورد استفاده قرار گرفته
است. تصویر محصول می تواند یک مفهوم حیاتی برای مدیران بازاریابی باشد. دیوید
اگیلوی در کتاب خود تحت عنوان رازهای تبلیغات مدعی است که مفهوم تصویر نام تجاری
را در سال 1953 به عرصه افکار عمومی معرفی کرده است. وی همچنین اظهار می دارد که
این مفهوم، اولین بار در سال 1933 توسط کلود هاپکینز مطرح شده است. تحقیقات نشان
می دهد که تفاوت هایی درنظر نویسندگان در مورد جنبه های تصویر محصول وجود دارد.
این تفاوت ها شامل

نام
هایی که برای این پدیده آورده شده است

یک تعریف رسمی که پیشنهاد شده است

 اجزاء تصویر محصول

ابزار اندازه گیری آن

ابعاد، منشاء، خلق، و کاربرد ماهرانه آن

رینولد و گوتمن (1984)، معتقدند که افرادی که تصویر محصول را به عنوان شخصیت در نظر می گیرند، غیر ممکن است که آن را بپذیرند و این به فاکتورهایی فراتر از جنبه فیزیکی محصول بسط داده شده است. دیگران، برعکس، معتقدند که تصویر یک نام تجاری از فاکتورهایی تشکیل شده است که نامربوط به خود محصول است. جنسچ (1978) معتقد است که مفهوم محصول شامل دو جزء است، بررسی و محاسبه خصایص آن مارک و تصور موقعیت ها، کامیابی ها و موارد مشابه. این نظریه پرداز به جای استفاده از مسائل کیفی-عملکردی از مفاهیم روان شناختی مصرف کننده و محصول در تجزیه و تحلیل خود استفاده کرده است. وی معتقد است که تصویر کالا با پخش آگهی های تبلیغاتی و تکرار آن ایجاد و تقویت می شود. فریدمن (1986) به مفاهیم روان شناختی، طبقه بندی حالت ها، اولویت ها و مزایای ادراکی-شناختی توجه گسترده ای داشت. رینولد و گوتمن (1984) در مورد اجزای تصویر محصول به بحث می پردازند. آنها یک شبکه مشخص را که منعکس کننده ارتباط حافظه با اجزای اصلی تصویر محصول است را ارائه نمودند. لیوی (1978) معتقد است که تصویر محصول از ترکیب واقعیت فیزیکی محصول و باورها شخصیتی و احساسی که در مورد آن به وجود می آید ساخته می شود

دان
دوبنی و جورج زینخان (1990) طی تحقیقات خود موارد زیر را برای تصویر محصول مطرح
کرده اند

تصویر محصول یک فرایند است که توسط مصرف کننده شناسایی می
شود

 تصویر محصول یک
فرایند گسترده استنباطی وموضوعی است که بر اساس ادراک و تفسیر مصرف کننده شکل می
گیرد و از طریق تصورات منطقی ویا احساسی ادامه می یابد

 تصویر محصول یک
عامل ذاتی است که در فرایند های فیزیکی، تکنیکی و عملکردی توسط عملیات مناسب
بازاریابی شکل می گیرد 

 در جایی که تصویر
محصول نقش موثری دارد، درک واقعیت و ماهیت های مربوط به آن، مهم تر از خود واقعیت
است

هدف
بازاریابی،آفریدن یک تصویر از محصول ویادادن رنگ وبویی به آن است تا مردم را جذب
کند. مصرف کنندگان باید تصویر روشنی در باره خصوصیات محصول در ذهن خود داشته
باشند. این خصوصیات می تواند شامل: کیفیت، سرعت، قیمت پایین، قیمت بالا و تنوع
باشد. تصویر، در واقع، ترکیب کلی از همه آن چیزهایی است که مصرف کنندگان فکر می
کنند در باره شرکت و محصول شما می دانند. این تصاویر می توانند از طریق راه های
زیر به ذهن وارد شوند



 از طریق تبلیغات

 ازطریق تجربه محصول

 ازطریق عکس العمل
های مردم، پس از استفاده از آن محصولات

 ازطریق آنچه در
باره آن شرکت ها خوانده و شنیده ایم

 ازطریق رقبای آنها

مصرف
کننده، با توجه به خواست ها و نیازهای منحصر به فرد خود، برای ویژگی های مختلف یک
محصول اهمیت های متفاوتی قائل است. مجموعه باورهایی که افراد در مورد یک محصول با
نام و نشان تجاری خاص دارند، تصویر یک نام و نشان تجاری یامحصول نامیده می شود.
(کاتلروآرمسترانگ

تصویر
یعنی شخصیت. محصولات، مثل افراد، دارای شخصیت اند و این شخصیت می تواند آن محصول
را در بازار تثبیت و یا آن را حذف کند. شخصیت یک محصول ملغمه ای است از بسیاری
چیزها مانند: نام محصول، بسته بندی، قیمت، نحوه تبلیغ و از همه مهم تر ذات خود
محصول. هرتبلیغی باید به عنوان سهمی از تصویر نام تجاری انگاشته شود. به تعبیر دیگر
تبلیغات باید مستمرا همان تصویر را به نمایش بگذارد. (اگیلوی، 1382، 20

راجاکوپال
(2002) تحقیقی تحت عنوان تأثیر گسترده مارک و نشان تجاری بر روی دیدگاه مشتری
انجام داد. وی نشان داد که برخی از محصولات دارای مارک و نشان تجاری موفق هستند،
زیرا مردم آنها را به محصولات معمولی ترجیح می دهند. علاوه بر عوامل روان شناختی،
مارکهای تجاری می توانند به مصرف کنندگان راه و روش انتخاب مناسب را نشان دهند.
مارک های تجاری می توانند از طریق هدایت مشتریان به سمت اطلاعات، افکار و عقاید
آنان را تحت تأثیر قرار دهند. مارک های تجاری فقط اسامی، واژه ها و عبارات، علامت
ها، طرح ها یا ترکیباتی از اینها نیستند. گرچه این درست است که بگوییم این چیزها
می توانند برخی تولیدات شرکت ها را از بقیه متفاوت سازند. علاوه بر این ها عنصر
سازنده دیگری که یک مارک تجاری موفق را به وجود می آورد، شخصیت است

در
مورد مارک های خانوادگی مقوله های مربوط به گسترش مارک ها اغلب بر اساس ویژگی های
مشترک، انتخاب می شوند. گسترش مارک یا توسعه یک مارک تجاری موفق، از یک بازار
خانگی اولیه گرفته تا یک خط تولید خاص یا مشخص، مستلزم استفاده از طرحی است که
هویت و یگانگی مارک را، به صورت یک ویژگی مکمل برای آن می پندارد که میل و اشتیاق
مصرف کننده را به خرید تقویت می کند

تحقیق
راجیوباترا (2004) تحت عنوان تأثیر موقعیتی اعتقاد بر تصویر ذهنی محصولات انجام
شده است که چگونگی شکل گیری اعتقادات مربوط به تصویر ذهنی را مورد بررسی قرارداده
است. به نظر وی تصویر ذهنی مثبت ازیک مارک تجاری منجر به افزایش سهم بیشتری از
بازار می شود که این سهم با توجه به رقابت بین محصولات بسیار مهم است.وی این گونه
نتیجه گیری می کند که آگهی های تبلیغاتی تأثیر زیادی روی موقعیت های خرید و مصرف
محصولات خواهند داشت. به طور خلاصه خلاصه استفاده از آگهی های تبلیغاتی بایستی به
گونه ای باشد که تصویر ذهنی مصرف کننده را تقویت کند

ویکتور
فلچر(2005) نشان می دهد که در بخش مالی شرکت فرض بر این است که تمرکز مصرف کننده
روی ویژگی هایی مانند قیمت،کیفیت، دوام و ماندگاری و مصرف مجدد کالاست، در حالی که
تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف کننده، مارک را انتخاب می کند. وی همچنین
معتقد بود که مارک تأثیر زیادی روی تصویر محصول شرکت خواهد داشت

راب
مکویین (2005) معتقد است که نام تجاری می تواند به عنوان نقش موثری را درفرایند
بررسی، تشخیص و انتخاب مصرف کننده داشته باشد

اندازه
گیری تصویر محصول

در طول چند دهه گذشته، از ابزار و روش های مختلف برای
اندازه گیری تصویر محصول استفاده شده است. مک کلور و رایانز،(1968) فراوانی اجزای
تصویر محصول را اندازه گیری کردند در روش آنها داده ها جمع آوری، کدگذاری، تجزیه و
تحلیل شدند. نتایج بدست آمده تفاوت قابل توجهی را در نگرش افراد به تصویر محصول
نشان می دهد. در واقع آنها ابعاد منحصر به فرد مارک تجاری را اندازه گیری کردند.
این ابعاد شامل: تصویر مارک تجاری در حالت های رقابتی، نقاط ایده آل مصرف کننده،
تصاویر آگهی های تبلیغاتی از مارک تجاری، مشخص و آشکار بودن، واضح و دقیق بودن در
برابر زمان و تفاوتهای شخصیتی بود



بویوین (1986) سه مرحله روش «پاسخ آزاد» برای تصویر محصول
که شامل جمع آوری، کدگذاری و امتیازبندی کلامی آزاد بود را پیشنهاد کرد

بولمر
(1984)، بر روی وابستگی خلق تصویر محصول با ماهیت فردی تأکید دارد. او روی این فرض
که تصویر، متعلق به مارک تجاری است، تأکید و عنوان کرد که یک تصویر با تکرار، می
تواند در ذهن مردم زنده بماند و ذهن قادر است که تصویر را خلق کند و این به وسیله
تجربه های مصرف کننده برانگیخته شده است. وی معتقد بود در جایی که خلق تصویر اهمیت
دارد، مصرف کنندگان نقش منفعل خواهند داشت و یک تصویر، برای مصرف کننده به وسیله
فعالیت های بازاریابی حدس زده می شود

انواع
تصویر

بسیاری بر این باورند که تصویر یا شکل، واژه مبهم تعریف شده
ای است که به احساسات یا عواطف و یا تأثیرات زیر آستانه حسی مربوط می شود. این یکی
از همان ترفندهایی است که بازاریابان می کوشند، ما را قانع سازند که افرادی غیر
قابل توصیف و اسرار آمیزند. ولی ساختن تصویر را شبیه هر چیز دیگری در بازاریابی،
نه تنها می توان با روش منطقی، راهبری و نظام مند عملی کرد، بلکه دست یازیدن به
آن، به این شکل، امری اساسی است. برای انجام آن، شما باید به شکل عملی فکر کنید.
باید تمامی عناصری را که در ساختن تصاویر دخیل اند مطالعه کنید و سپس با استفاده
از آنها تصویری کلی که برای مصرف کنندگان هم جذاب و هم قانع کننده باشد،
بسازید.پنج عنصر در تصویر سازی بیشترین اهمیت را دارند که عبارتند از

تصویر
علامت تجاری

رنگ بسته ها و شکل بسته ها جوهر و هسته یک نام تجاری را شکل
می دهند. آنها در طی زمان ساخته شده اند و نیاز به تداوم دارند تا در طی زمان
ساخته شوند. آنها بانکی تشکیل می دهند که هر گاه بخواهید خط تولید را توسعه دهید و
یا محصول دیگری روانه بازار کنید، می توانید از آن برداشت کنید. تصویر علامت تجاری
در طی زمان، متناسب با اشکال، اقدامات و رویدادهایی که معنایی خاص برای مشتریان
فعلی یا آتی دارند، شکل می گیرد

تصویر
محصول

این تصویر، به ویژگی های واقعی محصول بر می گردد. به طور
خلاصه، تصویر محصول، آن چیزی است که یک محصول یا خدمت قرار است، انجام دهد

تصویر
تداعی کننده

تداعی کننده تلاشی است در جهت اینکه زمینه ای مشترک با مصرف
کننده پیدا کنیم و به آنان بگوییم: «ما آنچه را شما دوست دارید، دوست داریم. علائق
ما همان علائق شماست و ضمناً، من کالایی دارم که ممکن است شما به آن علاقه مند
باشید.» این، بخش مهمی از مجموعه دلایلی است که به مصرف کنندگان برای خرید
محصولتان ارائه می دهید. گرچه این گونه تداعی ها همیشه بلافاصله آشکار نمی شوند،
اما تصویر تداعی کننده، نظیر دیگر عناصر بازاریابی، باید مد نظر گرفته شود و زمینه
تدوین راهبرد قرار گیرد. درست نیست از چیزی حمایت مالی شود که با راهبرد کلی نام
تجاری همخوانی نداشته باشد

تصویر
استفاده کننده

تصویر استفاده کننده درباره آن است که کدام دسته از مردم،
محصول شما را دوست دارند و از آن استفاده می کنند. در اینجا، هدف این است که مصرف
کنندگان وادار شوند تبلیغاتتان را ببینند و بگویند: « بله، کسانی که در آن آگهی
های تلویزیونی یا تبلیغات چاپی هستند، شبیه من هستند. من آنها را دوست دارم و
کسانی که من آنهارا دوست دارم، شبیه خودم هستند. اگر آنان از آن محصول یا خدمت
استفاده می کنند، پس این تصدیق و تأییدی است که من نیز باید از آن استفاده کنم».
به همین دلیل است که تبلیغات مربوط به ویتامین های قوی و مواد غذایی مکمل، افراد
مسنی را نشان می دهند که در حال شنا،قایقرانی و شادمانی هستند

تصویر
استفاده

محصول چگونه است و چگونه مصرف می شود؟ در یک کافه سرپایی؟
در یک خانه؟ در یک رستوران؟ آیا توسط کسب و کار کنندگان مصرف می شود؟ چیست و چگونه
استفاده می شود؟ و آیا من می توانم مصارف دیگری برای آن پیشنهاد کنم؟ بسته به
مخاطب، تنوع فوق العاده ای در «تصویر استفاده» وجود دارد. تصاویر مختلف، در مکان
های مختلف عمل می کنند. بنابراین، نمی توان «تصویر استفاده» واحدی یافت که به همه
جا مربوط شود. ترکیب مناسب این عناصر تصویری، همانی است که عملاً تصویر یک نام
تجاری را می آفریند. در فراگرد تبلیغات، باید هر یک از ضعف ها و قوت های یکایک
عناصر تصویری، برای حصول اطمینان از اینکه نام تجاری از تعداد بیشتری از آن عناصر
برخوردار است، کشف و بر روی آنها سرمایه گذاری شود، به نحوی که حداکثر بهره برداری
از آنها صورت گیرد

نکته
مهمی که باید به یاد داشته باشید، این است که مصرف کنندگان، بالاخره از شرکت و
محصول شما تصویری پیدا خواهند کرد، خواه آگاهانه برای ایجاد آن تلاش کرده باشید یا
خیر. بسته بندی، محلهای توزیع، بی ادبی یا نزاکت کسانی که به تلفن ها جواب می دهند
و تمامی آنچه یک مصرف کننده از شرکت شما می بیند یا می شنود، در ذهن او یک تصویر
خواهند ساخت و این تصویر بر تصمیم هایش برای خرید یا نخریدن، تأثیر خواهد گذاشت

تصویر
ذهنی

ذهن ما متشکل از شبکه عظیمی از میلیاردها یاخته عصبی است که
همگی با هم در ارتباط هستند، برخی مستقیماً و برخی به صورت مداری از طریق دیگر
یاخته های عصبی وقتی کلمه ای می شنویم، ممکن است نقطه ای در شبکه ذهنی ما فعال و
موجب شود که معنای آن کلمه را یادآوری کنیم. شنیدن کلمه ای نظیر «اتومبیل» و یا
دیدن تصویر آن ممکن است معنای آن را فعال سازد. فعال سازی نظیر یک جریان الکتریکی
است که از یک نقطه به سمت خارج منتشر می شود و آن چه را در اطراف کلمه « اتومبیل»
قرار دارد فعال می سازد. (ساترلند، 1383، 270

قبل
از آنکه بتوانید تصویری را در اذهان مردم به وجود آورید، باید بدانید چه افکار و
تداعی هایی در آنان وجود دارد. در تحقیق پیرامون تصویر، توجه به موارد زیر بسیار
مهم است

 کدام صفات در ذهن
مردم در مراجعه به محصول اهمیت دارد ؟

 کدام صفات،شرکت ما
را از دیگر شرکت ها متمایز می کند؟

اولین
گام ایجاد چی‍ز هایی است که افراد با یک نام تجاری یا شرکت تداعی می کنند. این
تداعی ها می توانند مبهم، نیمه شکل یافته یا حتی کاملاً اشتباه باشند. با این حال،
آنها وجود دارند. گام بعدی آن است که معلوم شود سازمان می خواهد بر کدامین صفات
تصویری ذهنی تأکید کند. وقتی مردم نام بی اچ پی را می شنوند، به چه چیز فکر می
کنند؟ گر چه این پرسش بعضاً کاری پژوهشی است ولی صرفاً نباید سؤالات عجیب و غریبی
درباره اینکه مردم فکر می کنند چه چیزی برای شرکت موردنظر مهم است، از آنان کرد.
نگرش های مثبت نظیر اعتبار، ثبات، منافع ملی، انسانیت، مراقبت، شهروند با مسئولیت
گروهی، ضدیت با آلودگی و حساس به محیط زیست جملگی در زمره صفاتی هستند که شرکت می
تواند تصویر خود را بر پایه آنها بسازد. زمانی که سازمان در مورد تصویری که می
خواهد از خود منتقل کند به تصویر مشخص می رسد و تأیید می کند که بر پایه این تصویر
می تواند خود را عرضه کند، باید در پی آن، ادراکات عمومی را ردیابی کند. (همان
منبع، 1383، 257-256

موقعیت 

تصویر یک نام تجاری، برداشتی است کلی از آنچه مردم درباره
یک محصول یا خدمت دارند. موقعیت، همان چیزی است که بازاریابان می خواهند درباره آن
نام تجاری فکر و احساس کنند

معنا

این واقعیت که حافظه ما از طریق یک فراگرد «برانگیختگی
منتشر شونده» کار می کند، معانی ضمنی بی شماری برای تبلیغات و بازاریابی دارد،
معانی بسیار بیش از صرفاً قرار دادن یک نام در رأس ذهن. در واقع، این امر تمامی
اساس لازم را برای معانی چیزها، شامل معانی نام های تجاری فراهم می آورد

نتیجه
گیری

چگونگی ارزشیابی ما از یک نام تجاری، یک محصول و یا یک خدمت
بستگی به نحوه ادراک ما از هر یک از آنها دارد. این امر به نوبه خود بستگی به
چارچوب مرجعی دارد که بر روی آنها می گسترانیم. چارچوب مرجع به طور عمده از تجارب
ما سرچشمه می گیرد. درست همان گونه که برای نام های تجاری یک دستور کار ذهنی وجود
دارد که از طریق آن با یک طبقه محصول معین تداعی می کنیم، برای صفات نیز یک دستور
کار ذهنی وجود دارد که ما از طریق آن، یک نام تجاری را تداعی می کنیم. تحت شرایط
طبیعی، پرتو کانونی توجه ما به اندازه ای وسعت دارد که تنها بر معدودی از صفات نام
تجاری متمرکز می شود. با تغییر مرکز توجه و افکندن پرتو آن بر روی دیگر صفات، ممکن
است ادراک ما از محصول مورد نظر تغییر کند. از کلمات و تصاویر می توان برای برجسته
تر کردن صفات مثبت استفاده کرد؛ افزون به احتمال اینکه هر گاه درباره نام تجاری
فکر می کنیم به آن صفات بیندیشیم. نحوه تفکر ما درباره میزان محبوبیت یک نام تجاری
یکی از ابعاد مهم تصور ما از آن نام تجاری خواهد بود که این می تواند مبنای انتخاب
و خرید ما از آن مارک خاص باشد. بنابراین، یک شرکت باید بکوشد محصولاتی را تولید و
عرضه کند که با نوع نگرش کنونی افراد سازگار باشد و در صدد برنیاید نگرش آنها را
تغییر دهد. بدیهی است که در موارد استثنایی، برخی از سازمان ها کوشیده اند با
هزینه های بسیار زیاد نگرش افراد را تغییر دهند و در مواردی هم به نتیجه نرسیده
اند

شاید
بارزترین مهارت بازاریاب حرفه ای این باشد که بتواند نام و نشان تجاری به وجود
آورد، از آن پاسداری کند، مصونش بدارد و آن را تقویت کند. تعیین نام و نشان تجاری
می تواند بر ارزش هر محصول بیفزاید و از راه های مختلف می تواند به خریدار کمک
کند. نام و نشان تجاری به مصرف کننده کمک می کند محصولاتی را که مفید می داند،
شناسایی کند. خریداری که همیشه محصولی با یک نوع نام و نشان تجاری می خرد، خوب می
داند که هر گاه این محصول را بخرد، آنها دارای ویژگی، مزایا و کیفیت مشخصی خواهند
بود. همچنین نام و نشان تجاری مبنایی می شود که می توان بر اساس آن درباره ویژگی
های خاص یک محصول صحبت کرد. نام و نشان تجاری شرکت فروشنده باعث می شود که ویژگی
های منحصر به فرد محصول، از نظر قانونی مصون و محفوظ بماند، چون در غیر این صورت
شرکت های رقیب نسخه دومی از آن به بازار عرضه خواهند کرد. گذشته از این، نام و
نشان تجاری به شرکت فروشنده این امکان را می دهد که بازارها را تقسیم بندی کند

منابع
مقاله

 اگیلوی، دیوید،
رازهای تبلیغات، ترجمه کورش حمیدی و علی فروزفر، تهران، انتشارات مبلغان،1382

 تراوت، جک، تمایز
یا نابودی، ترجمه میر احمد امیر شاهی، انتشارات فرا 1384 

 رایز، ال، رایز،
لورا،22 قانون ثابت برای تثبیت نام تجاری، ترجمه منیژه بهزاد، تهران، انتشارات
سیته،1381

زیمن، سرجیو، پایان عصر بازاریابی سنتی، ترجمه سینا
قربانلو، تهران، انتشارات مبلغان، 1384

 ساترلند، ماکس،
تبلیغات تجاری وذهن مصرف کننده،ترجمه سینا قربانلو، تهران، انتشارات مبلغان،1383

 کاتلر، فیلیپ،
آرمسترانگ،گری،اصول بازاریابی.ترجمه علی پارسیان، تهران، نشر ادبستان، 1383

کاتلر، فیلیپ، کاتلر در مدیریت بازا ر، ترجمه عبدالرضا
رضایی نژاد، تهران، انتشارات فرا، 1383