ثروت زایی

وبلاگی برای افزایش ثروت و درآمد شما

چگونه برنامه تغییر فعالیت کاری را سازماندهی کنیم؟
ساعت ۱٠:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/۱۱   کلمات کلیدی: برنامه ریزی ،سازماندهی

پول‌نیوز، سمیه علی‌اصغری

 

 بسیاری از سازمان ها و شرکت های کوچک در یک دوره زمانی بلند مدت یا با کاهش فعالیت های خود مواجه شده و یا به طور کامل امور کاری خود را متوقف و منحل می شوند. بر اساس بررسی های صورت گرفته تنها یک سوم از شرکت های مطرح موفق شده اند تا فعالیت های کاری خود را برای چند دهه ادامه داده و حتی تعداد معدودی زمانی که قصد داشته اند تا تغییراتی را در نحوه فعالیت هایشان ایجاد کنند به آنچه که مد نظر داشته، دست پیدا کرده اند.

اما با ادامه تغییرات در زمینه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فن آوری و ... شاهد افزایش سرعت و تشدید فشار رقابتی در حوزه های مختلف بوده و تنها افرادی که از توانایی و ظرفیت های لازم برای هماهنگی با تغییر شرایط برخوردار هستند، می توانند مدیریت مجموعه خود را به درستی انجام دهند.

به اعقتاد کارشناسان برای غلبه بر این شرایط، مشکلات ساختاری باید به دقت مورد توجه قرار گیرند. سازمان هایی که به بهای از دست دادن سلامت و عملکرد درست مجموعه خود تمرکز بیش از حدی بر عملکرد مالی مناسب در کوتاه مدت دارند از جمله مواردی هستند که بیش از دیگران به تغییرات بنیادین نیازمند هستند. با این وجود، در بیشتر مواقع برنامه تغییر این سازمان ها نیز ناقص و بر اساس دیدگاهی کوتاه مدت در نظر گرفته می شوند.

برنامه های تغییر موفق بر هر دو عامل عملکرد و سلامت مجموعه کاری در پاسخ به چهار پرسش کلیدی تاکید دارند. در ادامه به بررسی این چهار پرسش می پردازیم.

به کجا می خواهید برسید؟

در نگاه اول به نظر پرسش ساده و آسانی می رسد اما پاسخ آن به معنای تعیین موارد مورد نظر شما میان فرصت های موجود در بازار، میزان توانایی های شرکت و مواردیست که شما و کارمندانتان در نظر دارید تا دچار تغییر شوند.

تا چه میزان آمادگی شروع برای تغییر را دارید؟

با یک بررسی کوتاه درباره مدیرانی که در پس زمینه بیشتر برنامه های تغییر شکست خورده حضور داشته اند، به این نتیجه می رسیم که آنها فعالیت های خود را به صورت مستقیم از مرحله فکر به مرحله اجرا درآورده اند. باید به این نکته توجه داشت که دیدگاه و چشم اندازی مشخص از توانایی و ظرفیت های مورد نیاز برای توسعه برنامه تغییر از اهمیت بسیاری برخوردار است. این مساله سبب می شود تا فعالیت های شرکت به بهترین شکل ممکن انجام شود.

چه اقدام های عملی باید به کار گرفته شوند؟

کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که مدیران باید از آگاهی کامل نسبت به مواردی که شرکت توانایی انجام بیش از حد آنها را ندارد همانند آنچه که برای بهبود و ارتقا فعالیت ها نیاز خواهد بود، برخوردار باشند. پیش از هر اقدامی، در کنار لیست فعالیت ها و تغییراتی که باید انجام شوند می توان لیستی از کارهایی که نباید انجام شوند نیز تهیه کرد.

چگونه حرکت رو به جلو را ادامه می دهید؟

مدیرانی که به اهداف برنامه ریزی شده و سطح بالایی از عملکرد دست پیدا می کنند اغلب خود را در پایان مسیر موفقیت دیده و دیگر برای ایجاد تغییر و بهبود مستمر در آینده برنامه ریزی خاصی انجام نمی دهند. این مساله می تواند هر آنچه را که تاکنون به دست آمده را در معرض خطر نابودی قرار دهد. در مقابل، اجتناب از این مساله ارتقا سطح زیرساخت ها در راستای به اشتراک گذاشتن دانش و استفاده از بهترین شیوه ها را در پی خواهد داشت.