ثروت زایی

وبلاگی برای افزایش ثروت و درآمد شما

فورد ایستاد
ساعت ۱:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٢/٦   کلمات کلیدی: مصطفی میرزایی ،فورد ایستاد

نشریه دنیای تجارت- مصطفی میرزایی

در سال های بعد از حادثه یازده سپتامبر تحولات بسیاری در جهان روی داد که یکی از مهمترین آنها بحران اقتصادی بود این آزمونی بود تا ثابت کند که در زمان آرامش سال های دهه ی نود کدام شرکت ها کارآمد بوده اند و برای سرمای زمستان چاره اندیشیده اند و کدام یک تنها طبلی خوش نوا بوده اند .

در زمانی که خبر های بدی از اقتصاد  و تجارت جهانی منتشر می شد یکی از اسفبار ترین روز ها را صنایع خودرو سازی پشت سر می گذارند و در این بین خودرو سازی های  آمریکا بد ترین وضع را در طول دوران بعد از رکود بزرگ داشتند.

 هر روز خبر هایی از کاهش فروش، از دست دادن سود، تعدیل های چند هزار نفری کارکنان و کمک های مالی دولت به این خودرو سازان  به گوش می رسید و در نهایت هم جنرال موتورز فروپاشید و کرایسلر ورشکسته شد اما در کمپانی فورد خبری از ورشکستگی وجود نداشت انگار تقدیر بر زنده ماندن این پدر خودرو سازی امریکا رقم خورده بود.

در زمانی که ویل دورانت بنیان گزار جنرال موتورز می خواست همه چیز را برای مشتریان خود تولید کند دیدگاه هنری فورد کاملا متفاوت بود او معتقد بود که باید تنها یک اتومبیل ساخت که ساده باشد از دوام زیادی بر خوردار باشد و مهمتر از همه کار آمدی آن است. او اعتقاد داشت که اتومبیل را باید برای همه ساخت

این طرز تفکر هنری فورد بود که باعث شد در روزگاری که صنعت خودرو سازی امریکا دومینو وار نابود می شود شرکت فورد سر پا بماند.

در سال 2004 که اولین علائم بحران اقتصادی و کاهش فروش نمایان شد مدیران فورد متوجه نارسایی های خود شدند و با انجام اقداماتی دست به کاهش اثرات این رویداد زدند که به بررسی تعدادی از انها می پردازیم  

توجه به بازارهای خاص

شرکت فورد  علاوه بر تولید خودرو برای بازارهای آمریکا اقدام به تولید خودرو های مخصوص بازارهای دیگر مانند اروپا کرد. از این نمونه ها می توان به تولید خودری فورد مدل ka و فورد فوکوس اشاره کرد. این کار وابستگی فورد به بازار های امریکا و سنتی فورد مانند خاور میانه را کمتر کرد .

منطق تنوع

یکی دیگر از این دلایل تنوع منطقی تولیدات فورد و برند های زیر مجموعه آن است . در زمانی که تولیدات گوناگون جنرال موتورز با هم هم پوشانی داشتند و تنها مارک پیشانی آنها متفاوت بود فورد برای هر بخش از بازار یک مدل خودرو تولید می کرد.

دانش ساخت

تکنولوژی عامل مهم دیگری بود که فورد از آن استفاده کرد این تکنولوژی شامل توانمندی های طراحی و تولید می شد که باعث جذابیت و قابل اعتماد تر شدن  محصولات این شرکت شد.

یادی از گذشته

مدیران جنرال موتورز از ابتدا به محصولات خوشنام و با سابقه خود وفادار نبودند و آنها را زود هنگام باز نشسته می کردند از زمان بعد از ویل دورانت در سال 1910 که مدل پر فروش بیوک 10 را از چرخه تولید کنار گذاشتند تا به امروز این کار را ادامه دادند. اما فورد در زمانی که اعتماد به محصولاتش کم شده بود در تدارک دوران جدیدی بود و به این اعتماد نیاز داشت اجداد خود را فراموش نکرد و نام های پر آوازه خاطره انگیز و مورد اعتماد خود را دوباره زنده کرد. نام های چون فورد موستانگ یا مدل تاروس که با زنده کردن خاطرات خوب این خودرو ها، سود زیادی نصیب شرکت شد.

 حرکتی که بلا فاصله توسط رقیب او با تولید شورولت کامارو  و دوج چارجر که هر دو از رقبای دهه ی هفتادی فورد موستانگ بودند دنبال شد.

تکیه نکردن به درآمد های خارج از شرکت

در زمان قبل از رکود بسیاری از شرکت ها ی خودروسازی دارای شرکت های سرمایه گزاری نیز بودند که با حمایت کمپانی مادر اقدام به سرمایه گزاری در بورس و بانک می کردند و منبعی برای تامین مالی آنها بودند در مواردی هم این وابستگی آن چنان عمیق بود که ضرر دهی بخش خودرو سازی دیده نمی شد نتیجه آن شد که بعد از فرو پاشی بازارهای مالی امریکا این منابع درآمد نابود شد و ضرر های این شرکت ها نمایان شد. اما در این بین کمپانی فورد بدون هیچ گونه وابستگی مالی عمیق به این چنین موسسات مالی دخل و خرج خودرو سازی را تنها با حساب های آن می سنجید و ضرر ها را ریشه یابی می کرد به جای آنکه به دنبال لابی کردن برای گرفتن کمک بیشتر از دولت باشد.

مصرف کم:

با افزایش نا گهانی قیمت نفت در دهه ی اخیر و به دنبال آن افزایش قیمت بنزین تمایل به خودرو های کم مصرف بیشتر شد این موضوع از دید مدیران فورد پنهان نماند آنها با تولید موتورهای کم مصرف و خودرو های کوچکتر وسبکتر مانند وانت بار های فورد (در زمانی که وانت های 10 سیلندر جنرال موتورز در خیابان ها جولان می دادند) کاری کردند که خودروی اسپورتی مانند فورد موستانگ به عنوان یک خودروی کم مصرف انتخاب شود. این کاری بود که جنرال موتورز بعد از ورشکستگی و با بر کناری مدل جمس هامر تازه به فکر انجام دادن آن افتاد.

برند های اضافه:

با نمایان شدن نشانه هایی از بحران فورد برای رهایی از طوفان ورشکستگی اقدام به سبک کردن خود کرد تا کشتی آسیب دیده را روی آب نگه دارد.

فورد این کار را با فروش مدل های جگوار و لند رور وبازنشستگی لینکلن و مرکوری انجام داد.

درس از موفقیت رقبا

ابتدای دهه ی هفتاد بود که بحران نفتی خودرو های 8 سیلندر امریکایی را به زانو در آورد. در این بین شرکت تویوتا با ارائه خودروی امریکایی پسند و ارزان و به ویژه کم مصرف تویوتا کرونا توانست سود سرشاری را نصیب خود کند و سهم بیشتری از بازار امریکا  رابرای خود به دست آورد .

فورد نیز با دیدن شرایط که مشابه با همان سالها است اقدام به تولید خودرویی بافلسفه مشابه تویوتا کرونا کرد. خودرویی با عنوان فورد فوژن که در تمام بازار های جهانی عرضه شد.

می توان از دلایل موفقیت فورد در عبور از بحران علاوه بر تلاش هیئت مدیره (که به دلیل ارثی بودن این شرکت ورشکستگی آن را لطمه به حیثیت خانوادگی خود می دانستند) تیم قوی مدیران وبازاریابان فورد که با رصد دقیق بازار بحران را پیش بینی و راه حل های مناسب اعمال می کردند ذکر کرد.