ثروت زایی

وبلاگی برای افزایش ثروت و درآمد شما

فروشنده خاموش
ساعت ۱:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٢/٦   کلمات کلیدی: خداویردی مهلتی ،بسته بندی تجاری

نشریه دنیای تجارت- خداویردی مهلتی

نقش بسته بندی به عنوان یکی از ابزارهای مهم بازاریابی سالهاست که مشخص شده است شرکت ها و سازمان و حتی شرکت های دولتی برای افزایش توان رقابتی خود  در بازارهای داخلی و بین المللی به آن توجه بسیاری می کنند.بسته بندی اصولا دو نقش عمده  ایفا می کند یکی حفاظت  و شکل دهی به محصول ودیگری  تبلیغ و ارتقاء فروش است .بسته بندی چهره کالا به حساب می آید و اخرین مرحله از فرآ یند تولید است که حدود 10%از هزینه نهایی کالا را در بر می گیرد .خریدار کالا را از طریق بسته بندی شناسایی می کند  وهمچنین ان بستری برای برن محسوب می شود  و نقش مهمی در بر قراری ارتباط مصرف کننده بابرندی خاص ایفا می کند  که بدان وسیله مصرف کننده طبق عادت به خرید آن مارک خاص عادت رغبت نشان می دهد .امروزه از وسایل ارتباط جمعی عمده ای همانند تلویزیون  رادیو روزنامه مجله و از همه مهم تر اینترنت برای اطلاع رسانی و تبلغات استفاده می شود  که هزینه های بسیلر سنگینی دارد اما بسته بندی علاوه بر محفظت و شکل دهی به کالا همانند یک رسانه عمل می کند و با کم ترین هزینه پیام تولید کننده را به مصرف کننده می رساند قریب به اتفاق کارشناسان بازاریابی معتقدند که تعداد آمیخته های بازاریابی  باید بیش از چهار عنصر باشد و چندین عنصر دیگر برای آن قائلند که مهم ترین آنها بسته بندی است.

کارکرد بسته بندی

بسته بندی  کارکردهای زیادی دارد که شامل نگهداری، حفاظت، آسان کردن جابه جایی و ارتقای فروش است

نگهداری : بسته باید مقدار معینی از محصول را تا حد ممکن به طور کارآمد نگهداری کند. این مقدار ممکن است برحسب حجم وزن یا تعداد واحدها اندازه گیری شود. کادربندی محکم بسته به منظور صرفه جویی و دوام مهم است . 

حفاظت : بسته بندی باید محکم و به اندازه کافی با دوام باشد و از محتویات آن در برابر فاسد شدن شکستگی رطوبت و دست برد محافظت کند 

جابه جایی آسان : بسته باید جا به جایی محصول تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی را آسان کند. طراحی بسته بندی باید هزینه های نقل و انتقال و توزیع را به حداقل برساند. بسته بندی باد چنان طراحی شود که هر قسمتی در سیستم را بتوان به آسانی چه به شکل ماشینی یا غیر ماشینی جا به جا کرد تا در بازار هدف قرار گیرد 

ارتقای فروش و تبلیغات : بسته بندی باید روی ارتقای فروش محصول در کوتاه مدت و بلند مدت موثر باشد. هنگامی که یک بسته شرایط نگهداری حفاظت و جابجایی آسان را برآورده کند می تواند یک فروشنده خاموش برای محصول باشد 

اکثر مصرف کنندگان به شکل ظاهری محصول بسیار اهمیت می دهند و در هنگام تصمیم گیری برای خرید شکل ظاهری محصول برای آنها بسیار مهم است. اگر بخواهیم واقع بینانه با این تفکر مشتریان برخورد کنیم متوجه می شویم که بسته بندی نقش کلیدی را در افزایش فروش دارد

عواملی وجود دارند که باعث موفقیت بسته بندی کالا در صحنه نبرد تجاری  در در فروشگاه ها خواهد شد :

رنگ:مصرف کنندگان به صورت غریزی به سمت کالایی با بسته بندی و رنگ سازگاتر می روندبه عت حس زیبایی شناختی که در انسان ها نهفته است به بسته بندی های متناسب با محصول  و زیبا رغبت بیشتری نشان می دهند.

ویلیام جی کا ناولز دانشیار دانشکده روانشناسی دانشگاه یوتا در تحقیق خود با بسته بندی یک نوع مشخص قهوه در چهار رنگ قهوه ای ابی زرد و صورتی در ظرف های یکسان به این نتیجه رسید ظرف قهوه ای به علت تناسب بیشتر با محصول درونش بیشترین فروش را داشته  و بعد از آنظرف صورتی رنگ با استقبال خوبی روبرو بوده است ولی رنگ زرد و آبی با بی مشتریان مواجه شدند و کم ترن فروش را داشتند .
کاناولز با برسی مشابه بر روی کالا های آرایشی و بهداشتی در یافت که مردم بر این باورند که نان شکلات  و در کل مواد غذایی در رنگ های گرم مانند صورتی و قرمز رایحه دل انگیز تری دارند .

هم چنین بسته بندی لوازم ارایشی  و بهداشتی در بسته هایی با رنگ های سرد مانند  آبی بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند و فروش خوبی می کنند و این تحقیق نشان داد که روانشناسی رنگ ها چه مقدار در فروش یک محصول خاص تاثر دارد .

برچسب :یکی از شاخص های مهم بسته بندی از نقطه نظراطلاع رسانی  و جذب مشتری بر چسب می باشد که همانا شناسنامه کالا به حساب می آید  و درای سه کارکرد برای محصول می باشد:

-چهره مناسب از محصول تولید کننه ارائه می دهد .1

-اطلاعات لازم را به مشتری در باره محصول  نحوه مصرف آن می دهد2

-دارای فهرست مواد تشکیل دهنده و محتویات ساخت می باشد3

خط:یک از عوامل مهم در طراحی بسته بندی است که به تمایز کالاهای مشابه از یکدیگر کمک می کند و لذا نباید از خط های نا مانوس بر روی بسته بندی استفاده کرد خط باید در عین سادگی زیبایی را تداعی کند  و باعث جذب مشتری به سوی محصول باشد .

بی شک بسته بندی یکی از فاکتور های مهم مصرف کنندگان در هنگام خرید است بر اسس تحقیقی که اخیرا انجام شده است نشان می دهد که حدود 73%از تصمیمات خرید هنگام عمل خرید صورت می گیرد .

این تحقیق نشان دهنده اهمیت بسته بندی است چون مصرف کننده هنگام خرید بیشترین ارتباط را با  بسته بندی دارد بنا بر این باید در طراحی بسته بندی دقت زیادی به خرج داد تا محصول با استقبال بیشتری روبرو شود .

مدیران باید درک کنند که بسته بندی به صورت دقیق باعث تمایز کالا های مصرفی نسبتا مشابه می شود  در نهایت تعدادی از مارک های تجاری در بازار ماندگار می شوند و خریداران نیز با توجه به این عوامل  مستقما به تمایز کالا ها می پردازند .

بسته بندی باید به گونه ای باشد که مشتری را به خود جذب کند  و مشتری با اولین نگاه متوجه ارتباط بین بسته و محتویات درون آن شود . اصلا بسته بندی چراغ قرمزی است برای توقف عابران در برابر ویترین مغازه ها .