ثروت زایی

وبلاگی برای افزایش ثروت و درآمد شما

بازاریابی فرد
ساعت ۱:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٢/٦   کلمات کلیدی: عباس زارع ،بازاریابی فرد

نشریه دنیای تجارت- مصاحبه گر: عباس زارع

بسیاری از افرادی که در پیرامون خود مشغول به فعالیت اقتصادی می بینیم بدون اینکه مطلع باشند در حال اجرای مفاهیم و اصول علم بازاریابی هستند . از فروشگاه و سوپرمارکت دارها گرفته تا عطار و دکتر و . . . .  . همه برای مؤفقیت و رسیدن به هدف خود در عرصه اقتصادی از علم بازاریابی استفاده می کنند حتی اگر ندانند .

مهدی دهقان کارشناس ارشد رشته دامپزشکی است . نزدیک به دهه است که مشغول فعالیت در صنعت طیور می باشد . با علاقه به حیوانات وارد این رشته شد و از طریق دوستان وارد شهرستان ساوه شد و در اینجا فرصت را غنیمت شمرد و در صنعت طیور از تخصص خود بهره جسته است هم درآمد خوبی دارد و هم به کار مورد علاقه خود رسیده است . برای رسیدن به هدف تلاش و پشتکار فراوان به خرج داد و  اکنون هم از کار و تصمیمات خود راضی است .

-  آقای دهقان چرا ساوه را برای کار خود انتخاب کردید ؟

ساوه فرصت های خوب و بکری برای کار ما دارد . تعداد واحد های پرورش طیور مناسب و رقیب برای من هم کم بود . پس از تحقیقاتی متوجه شدم که ساوه می تواند انتخاب خوبی باشد .

-  اول از کارتون به ما بگید .

کار ما ، منظور از ما ، من و همکارانم که گروهی را تشکیل دادیم که به خدمات تخصصی پرورش و نگهداری طیور صنعتی می پردازیم . شامل واکسیناسیون جوجه های گوشتی ، ارائه برنامه های تخصصی پرورش و تشخیص بیماری و راهنمایی های لازم برای پرورش طیور .

 

 

-  اشاره به تحقیقات کردین . آیا برای انتخاب محل کار به خصوص کار و خدمات شما تحقیقات را لازم می دانید ؟

بله ، برای اینکه به موقعیت خود و جایگاه مناسب در زمینه فعالیت برسم باید بر روی مناطق مستعد و کم تر توجه شده کار می کردیم شناسایی و پیدا کردن افراد مناسب جهت همکاری و همچنین پیش بینی بازار کار آینده هم از پس همین تحقیقات بدست آمد .

به مناطق و شهر هایی برای تحقیق و شناسایی فرصت رفتم که این شهر به خاطر اینکه اول : تعداد واحد هایی که بتوانیم خدمات بدهیم را مناسب و بد نسبتا بالا دیدیم و دوم : همچنین چون با گسترش این صنعت و توسعه و پیشرفت از سنتی به مدرنیته شدن روبرو بودیم این فرصت را مناسب دیدیم .

-  با توجه به اینکه کار و فعالیت شما به صورت خدماتی می باشد و در ابتدای فعالیت مشتری و بازار برای شما خوب نبوده چطور جایگاهی که الان دارید رو بدست آوردید؟

اولین فاکتور در زمینه فعالیت و خدمات گروه ما رضایت متقاضی و مشتری است . یعنی بتوانیم انتظارات او را به بهترین نحو ممکن پاسخ بدهیم . نکته دوم اثر بخشی در نتیجه گیری است . مشتری ما باید اثر فعالیت ما را در کار خود به صورت مثبت ببیند . به طور مثال اگر بد از واکسیناسیون کیفیت و تولید مرغ از طرف مرغدار بهتر شود و درصدد تلفات و مبتلا به بیماری رو به حداقل برسانیم  ، می توانیم بگوییم که کار خود را به درسی انجام داده ایم . 

نکته بعد قیمت است که با رقابتی شدن فعالیت و سعی بر این داشتیم با بالاترین کیفیت و اثر بخشی کم ترین هرینه را برای مشتری ها داشته باشیم . ثبات و حضور دائمی و در دسترس بودن ما . حفظ ارتباط با مشتری از علل دیگر بدست اوردن این جایگاه بوده است .

اگر مشتری از کار ما و نتیجه ی کار ما راضی باشد ما را به همکار خود معرفی می کند و به مشتری های ما هم افزوده می شود .

-  همه ی همکارانتان هم می توانند با پایین آوردن قیمت با شما رقابت بکنند ، پاسخ شما به این اقدامات چه بوده و چه راهکاری داشتید ؟

فرق ما و رقیبان ما فقط قیمت نبوده است ، ما کیفیت و کارآیی و اثر گذاری بالایی را ارائه می دهیم ، البته قیمت ما به نسبت کیفیتمان پایین است و جای رقابت آنچنانی برای رقبا نمی گذارد اما خلاقیت را نادیده بگیریم . ما خلاقیت را فراموش نکردیم . طب سنتی که در ایران قدمت طولانی دارد و ما با مطالعات و آزمایشات مختلف با استفاده از گیاهان داروئی می توانیم فرصت خوبی را برای خود فراهم کنیم . با ارائه گیاهان داروئی کارمندان خود را افزایش دادیم ، از کارشناسان و متخصصان زیادی بهره گرفتیم و مدت طولانی هم بر روی پروژه استفاده از گیاهان داروئی بجای شیمیایی صرف کرده و به اطمینان بگویم که نتیجه خوبی هم گرفتیم و این امر فرصت ویژه ای بود تا از رقبا پیش بیفتیم .

با روش مهندسی و تجربیات فروانی که کسب کرده ایم به جرات می توانیم ابتکارات و راه حل ها جدید و مؤثر و کم خطا و کم هزینه تری را تجویز کنیم .

-  علم روز پزشکی هم بکار می گیرید یا همان یافته های دانشگاهی خودتان است ؟ پیشرفت علم و فناوری چه تاثیری بر روی خدمات شما داشته است ؟

با پیشرفت علم و ظهور و فناوری های جدید کار ما  را وارد یک عرصه جدید کرده است . پزشکی و صنعت که پیشرفت می کنند ، ما مجبور به فراگیری و استفاده از آنها هستیم . البته همین معرفی و استفاده از فناوری روز در این صنعت ما را ترغیب می کند که از ان به جهت سود بخشی استفاده کنیم . با معرفی فناوری جدید به مشتریان و مرتبط بودن بین مرغداران و شرکت ها و نقش اگاهی دهنده ، آموزش دهنده و مشاور می تواند برای ما سود آور باشد .

 

 

-  تا کجا پیش خواهید رفت ، یعنی آینده را چه می بینید ؟

آینده از آن ماست . تجربه ، دانش برای ما مثل دو پای عمل می کنند . گروه را مجبور به فعالیت در زمینه  فراگیری علم روز کرده تا از این قطار که به سرعت پیش می رود عقب نیفتیم .

برای ماندن و هر روز بهتر و پر انرژی تر ادامه دادن مجبور به پیشرفت هستیم .

افق روشنی در پیش داریم . برنامه ریزی خوبی را هم به اتفاق همکاران انجام داده ایم و طبق آن پیش می رویم . می خواهیم گستره فعالیت خود را از لحاظ جغرافیایی افزایش دهیم .

-  نگاهی به مشکلات و نواقص کار خود هم کرده اید ؟ چطور مشکلات قبلی را حل کردید ؟

بعد از اتمام هر فعالیت نظر خواهی کرده و مشکلات و نواقص ارائه خدمات را از مشتری ها را می خواهیم . که بر روی این اطلاعات مطالعه کرده و بعد از بررسی بر روی آنها سعی می کنیم بهترین راهکار را به کار گیریم .

مثلا اگر بعد از واکسیناسیون ، اگر بیماری مرغداری را مبتلا کرد ، تحقیقات را آغاز می کنیم و سعی می کنیم علل آن را بیابیم ، اگر مشکل از ما بود که دستمزد و هزینه ها را از مرغدار نمی گیریم و سعی می کنیم با نهایت تلاش شرایط را بهتر کنیم و با کمک از همه امکانات موجود و دسترس و ممکن تلفات را به حداقل برسانیم .

فرق ما کیفیت ماست

خلاقیت ما استفاده از گیاهان داروئی بجای داروهای شیمیایی می باشد . این امر فرصت ویژه ای بود تا از رقبا پیش بیفتیم .

در اخر برای شما و همکارانتان آرزوی توفیق روز افزون می کنم .