ثروت زایی

وبلاگی برای افزایش ثروت و درآمد شما

از نقش غار تا بیلبورد
ساعت ۱٠:٠٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٢/۱٤   کلمات کلیدی: مصطفی میرزایی ،تبلیغات

مصطفی میرزایی- فصلنامه دنیای تجارت

در گذشته انسان های اولیه با رنگهای طبیعی و ابزار های ابتدایی بر دیوار غارها و بر هر جا که امکانش را داشتند نقش می زدند از اتفاقات روزانه گرفته تا شکار و اعتقاداتشان اما هرگز به این نمی اندیشیدند که این طرح و نقشهای ساده بر دیوار تبدیل به صنعتی بزرگ و غولی با نام تبلیغات محیطی شود.

در دنیای تجارت امروز از یک سو زنده ماندن بدون تبلیغات امری محال است و از سوی دیگر تنوع تبلیغاتی و انواع آن چنان بالاست که نمی توان به راحتی انتخابی درست داشت و حتی نمی توان به یک نوع از آن دل بست در این شماره بر آنیم تا یکی از قدیمی ترین انواع تبلیغات را بررسی کنیم.

تبلیغات طی گذر زمان تغییرات زیادی داشته و متناسب با پیشرفت‌های هر دوره ویژگی‌های خاص خود را دارا بوده. با پیشرفت‌های شگرف در عرصه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی شاهد به وجود آمدن شکلهای جدیدی از تبلیغات هستیم که طیف متنوعی از تبلیغات را از تبلیغات بر روی تابلوهای کامپیوتری گرفته تبلیغات گوشی‌های موبایل، تبلیغات اینتراکتیو تا تبلیغات اینترنتی شامل می‌شود.

در دنیایی که انواع جدید از هر چیزی جای انواع قدیمی را گرفته در جهان دیجیتال و شبکه های وب که حرف آخر را می زنند کمتر کسی می توانست باور کند که تبلیغ ساده و گرانی که بر روی بیلبورد ها و بنر ها و مجلات  گوناگون چاپ می شوند بتوانند به حیاط خود ادامه دهند.

تبلیغات محیطی به تبلیغاتی گفته می شود که در محیط زندگی انسان ها ارائه می شود و بخشی از محیط زندگی آنها را تشکیل می دهد این نوع تبلیغ بیشتر از راه و بینایی پیام خود را انتقال می دهند.

این سبک تبلیغ دارای زیر مجموعه های گسترده ای است که به بررسی تعدادی از انها می پردازیم .

1- بیلبورد

بیلبورد های تبلیغاتی شامل انواع ثابت چند گانه و همین طور انواع دیجیتال می شوند .

 نوع ساده آن بیلبوردهای هستند که هر روزه در سطح شهر می بینیم که دارای یک تصویر ثابت هستند و برای مدت معینی این تصاویر نمایش داده می شوند.

بیلبورد چند گانه نوعی از بیلبورد هستند که با دارا بودن صفحات متحرک  و یا به شکل کرکره ای می توانند چند تصویر را به شکل متناوب ارائه دهند. در این تبلیغ می توان چندین کالا را با هم به نمایش گذاشت که در این مورد توصیه می شود تمام پرده های یک بلبورد را برای شرکت خود کرایه کنید تا آن مکان تبلیغ را با شرکت های دیگر شریک نباشید.

نوع جدید تر بیلبورد انواع بیلبورد های دیجیتال است که تلویزیون های شهری نیز شامل این دسته هستند .

از مزایای این رسانه های تبلیغی نوین می توان به توانایی پخش فیلم و تصویر به طور هم زمان و امکان پیام رسانی بهتر و جذاب تر  را نام برد. از معایب این گونه بیلبوردها هزینه بالای تهیه و پخش تبلیغ به این روش است.

2- تبلیغات دیواری

با رشد ساختمان سازی در کلانشهر ها ساختمان های بسیاری به وجود آمدند که دارای یا نمای نا مناسب هستند که فضای شهری را زشت می کنند.

در شهر های جهان از این فضا های خالی برای تبلیغاتی می کنند که باعث زیبا تر شدن شهر نیز می شود . این نوع تبلیغ که با عنوان تبلیغ دیواری شناخته می شود معمولا یک طرح نقاشی شده هستند که بر سطح ساختمان نقش بسته است در نمونه های با کیفیت تر تصویر سازی های زیبا مانند کشیدن تصاویری دارای حجم با کمک خطای دید و یا خارج کردن تصویر از قالب چهارچوب و یا حجم سازی است.

از معایب این نوع تبلیغ می توان به دیده نشدن زیاد و احتمال تخریب ساختمان مورد استفاده دانست که دائمی بودن تبلیغ را با مشکل مواجه می سازد .

در سالیان اخیر این نوع تبلیغ با تغییری جالب دارای شاخه ای با عنوان تبلیغ بر روی زمین شده است که در این سبک طر ح به جای کشیده شدن بر روی دیوار به شکل سه بعدی بر روی زمین کشیده می شود و به عبارتی مردم از میان تبلیغ عبور می کنند.

از عواملی که باعث شده است تا این نوع تبلیغ علاوه بر عمر بالای خود همچنان در بورس رقابت باقی بماند تحول مدام آن است (که در مواردی با تکنولوژی نیز همرا شده است ) این تحولات را می توان در دیجیتالی و چند رسانه ای شدن تبلیغ در بیلبورد ها و استفاده از تصاویر و فیلم بروی ساختمانها  با نمای شیشه ای، تبلیغ چند رسانه ای بر روی انواع بالونها، متولد شدن صفحات هوشمند مشاهده کرد.