ثروت زایی

وبلاگی برای افزایش ثروت و درآمد شما

"تحقیقات میدانی را با کسب اطلاعات در مورد تعداد رقبا و چگونگی خدمات دهی آنه
ساعت ۱:۱٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٢/٢٧   کلمات کلیدی: عباس زارع ،کارآفرینان

فصلنامه دنیای تجارت- مصاحبه گر: عباس زارع

نام و نام خانوادگی : سید جلال موسوی

سن: 27

تحصیلات: کارشناسی  رشته کامپیوتر

مدت فعالیت:7 سال

1-   ایده ی راه اندازی کافی نت چه زمان و تحت چه شرایطی به ذهن شما خطور کرد؟سال 1383- زمانی بود که شرایط کم کم فراهم بود تا قسمتی از کارها به صورت اینترنتی و آنلاین انجام شود و ثبت نام ها و استخدام از طریق اینترنت و همچنین مهم تر از همه بانکداری اینترنتی.  بازار خوبی پیشرو بود . رقیب آنچنانی هم وجود نداشت.بازار بکر و رقبای نه چندان قدرتمند انگیزه ای شد تا با یک برنامه ریزی منسجم پا به عرصه رقابت بگذارم.

 

2-   ایده یا طرح خود را به صورت مدون درآورده اید؟ بله . ابتدا تحقیقات میدانی صورت دادم . اطلاعات به دست آمده را طبقه بندی کرده تا تصمیمات صحیحی بگیرم. در زمینه راه اندازی کسب و کار جدید هم کتاب هایی مطالعه کردم . از تجربیات همکاران نیز استفاده کردم. همه داده ها را در تصمیم گیری خود و نوشتن برنامه در نظر گرفتم.

 

 

3-    از تحقیقات میدانی هم  که قبل از اجرای طرح انجام دادید کمی توضیح دهید؟ چگونه این اطلاعات را کسب کردید؟ برای صحت و سقم اطلاعات به دست امده چه ترفند هایی به کار بستید؟ تحقیقات میدانی را با کسب اطلاعات در مورد تعداد رقبا و چگونگی خدمات دهی آنها شروع کردم. اطلاعات مورد نظر را با مشاهده و صحبت و مصاحبه به دست میاوردم و برای اطمینان سعی میکردم اطلاعات را از منابع مختلف جمع اوری کنم.

 

4-   در مورد رقبا چه اقداماتی صورت دادید؟ زیر نظرشان داشتم تا از تعداد مشتری و درامدشان مطلع شوم . با مردم صحبت میکردم تا ببینم چه انتظاراتی دارند تا بتوانم با ارایه آن خدمت از رقبا تمایز پیدا کنم.

 

 

5-   پس مردم منبع اطلاعاتی خوبی هستند؟ بله . وقتی وارد یک کسب جدید میشوید مخصوصا خدماتی باید به مردم توجه ویژه داشت.

 

6-   به طرح بازگردیم تاثیر برنامه ی نگارش شده در پیشرفت و تحقق طرح چیست؟خوب مسلماً برنامه های از قبل تعیین شده و نوشته شده خیلی کار را رو به پیشرفا می برد تا اینکه وارد کار بشوی ولی ندانی به کجا و به چه سویی کشیده می شوی. در کتاب ها و مقالات و تجربیات کارآفرینان را که مطالعه کردم به اهمیت نوشتن طرح و برنامه  پی بردم.

 

7-   اکثرکارافرین های بزرگ طرح نوشته شده را انگیزه ای افزون جهت رسیدن به مقاصد خود میدانند ، نظر شما در مورد طرح و اهمیت نگارش آن چیست؟

ببینید از جایی که تجارب بزرگان و افراد موفق در زمینه کار افرینی نشان داده شده است تا برنامه اصولی و منظم از قبل تعیین شده وجود نداشته باشد نمی تواند در آن زمینه موفق بود هر چند که آن کار خیلی کوچک باشد ولی وقتی برنامه در کار وجود داشته باشد می توانی به راحتی با چالشهای بازار کنار آمد.

 

8-   در مورد انتخاب نام تجاری و اهمیت آن توضیح دهید؟ توجه داشته باشید که  نام تجاری در راه اندازی  کسب و کار جدید دارای اهمیت ویژه ایست  ازلحاظ روانشناسی ،عامیانه بودن و حتی طراحی لوگو .قصد داشتم تا انتخاب نام خوب به اعتبار کسب خود بیافزایم.

 

9-   بعد از طرح ، سرمایه از مهمترین ایتم های ایجاد کسب و کار است . چه مقدار سرمایه اولیه احتیاج داشتید و چگونه آن را تهیه و تامین کردید؟ پس انداز مختصری داشتم و با تسهیلاتی که از بانک گرفتم قدم های اول را برداشتم. سرمایه اولیه مربوط به  مقداری ودیعه برای  مکان کسب و کار و مقداری نیز جهت خرید لوازم سخت افزاری  میشد .

 

 

10-برا ی منابع مالی هم بودجه بندی کرده بودید؟ در طرح خود از قبل همه ی برنامه ریزی ها را انجام داده بودم و میدانستم برای اجاره محل کسب و خرید لوازم ودیگر امور چقدر قرار است خرج بکنم .

 

11-مکانی که برای شروع فعالیت در نظر گرفتید ، چه ویژگی هایی رو در مورد مکان مد نظر داشتید؟ چه مراحلی را طی کردید تا به انتخاب مکان مورد نظرتان رسیدید؟ محلی که در نظر داشتم باید از لحاظ جغرافیایی پر رفت وآمد و شلوغ باشد. بنابراین از موقع نوشتن طرح خود از مقدار اجاره با خبر بودم. و چندین محل را زیر نظر داشتم که بعد از مشورت و کمی صبر و شکیباییی (برای تخلیه) توانستم محل مورد نظر را اجاره کنم.

 

12-برای تامین وسایل کاری چه اقداماتی انجام دادید؟ خرید میز کامپیوتر،کابل شبکه،سیستم مورد نیاز به تعداد(کلاینت) و سیستم سرور و پرینتر و اسکنر و .... را طبق برنامه انجام دادم . و چون پس زمینه و مهارت کافی در مورد خرید وسایل کامپیوتری داشتم سعی کردم تا بودجه خود را به بهترین نحو خرج کنم.

 

13-بعد از آماده سازی و قبل از بهره برداری تبلیغات هم انجام دادید؟اول از همه اینکه تبلیغات خودش یک نوع سرمایه است و درباره اینکه تبلیغات انجام شده است که باید بگویم موفقیت یک شغل به تبلیغات و مهمتر ازهمه ،نوع تبلیغات است که مخاطب را به سوی خود می کشد . با صحبت هایی که با همکاران و دیگر کسبه انجام دادم سعی کردم که به اهدافی که از تبلیغات داشتم برسم . تبلیغات متنی و بنری داشتیم مانند: پیامک تبلیغاتی – چاپ استیکر و نصب ان بر روی اتوبوس های خطی  - چاپ برگه های تبلیغاتی و ....

 

14-بعد از افتتاح استقبال مشتریان با آنچه میپنداشتید چقدر مغایرت داشت؟ خوب اوایل مشتریان خوب اسقبال نمی شد و این امر یک چیز عادی بود و قابل پیش بینی بود و به مرور زمان و با جلب اعتماد مشتریمان توانستیم انچه را ذهن می پنداشتیم به واقعیت تبدیل کنیم.

 

15-در مقایسه با رقبا چه خدماتی افزون تر انجام دادید تا مشتریان بالقوه ترغیب شوند تا مشتری بالفعل  شما شوند؟ خدمات بهتر از نظر: سرعت اینترنت ،سیستم های بروز،پاسخ به سوالات کاربران و اطلاعات بروز شده که می توان آنها را جمع بندی کرد و به صورت تجربه در اختیار کاربران و عموم قرار داد.برای نمونه در مورد ثبط نام ها نتایج را با پیامک به مشتریان اعلام میکردیم و سعی میکنم با پیگیری امور مشتریان اعتماد انها را جلب کنم.

 

16-در زمان رکود و کاهش در امد برای جبران هزینه ها چه کارهایی صورت دادید؟ خوب این امر که بازار با مشکلاتی روبرو شود و کاهش درامد داشته باشیم را پیش بینی کرده بودیم مثل زیاد شدن حرفه ما در جامعه چه از لحاظ حرفه ای و غیر حرفه ای و مهم تر از همه اینکه دستری اسان مردم به اینترنت فراهم شده و مسئله که در صحبت های قبلم انجام داده بودم این بود که درک مردم بیشتر شده و بیشتر کارها را در منزل خودشان انجام می دهند و این مسائل را در نظر گرفته بودیم و می دانستیم که کاهش درامد خواهیم داشت و برای جبران هزینه ها راه کارهایی را در نظر گرفتیم اول اینکه سرعت اینترنت را به چندین برابر افزایش دادیم و استفاده از سیستم را با ترفندهای تبلیغاتی بالا بردیم و توانستیم با این کار تا حدودی هزینه ها را جبران کنیم و نمونه دیگر اینکه با استخدام  مترجمان مجرب و مسلط و تایپیست های حرفه ای مشتریان را بیشتر جذب کنیم به این باور رسیده بودیم که کاربران سریعترین زمان و تخصصی ترین را می خواهند و ما این را جامعه عمل پوشاندیم