ثروت زایی

وبلاگی برای افزایش ثروت و درآمد شما

تبلیغ و تاثیر
ساعت ٩:۱٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٦/٦   کلمات کلیدی: تبلیغ و تاثیر ،مجید ویسمه

فصلنامه دنیای تجارت- مجید ویسمه

وقتی ارتباطات به صورت دسته جمعی صورت گیرد و یک یا چند نفر در یک زمان با عده زیادی تماس گیرند ،تبلیغات نامیده می شود و در اینجا تبلیغاتی مورد بحث است که مستلزم مخارجی می باشد. در واقع در هر کجا که مفاهیم رقابت و قدرت گزینش برای جامعه و عناصر آن امکان پذیر باشد می توان ادعا کرد که تبلیغات نقش بسزایی در ایجاد اندیشه های جهت دار دارد  جوامع امروزی با بشر بدون ارتباطات نمی توانست تشکیل گردد.اما این سوال مطرح می شود که شرکت ها و سازمان های تجاری تا کجا و چه مدت زمانی حاضر هستند پای هزینه خود بایستند و تاثیر این هزینه ها چه مقداری است؟
برای بررسی تبلیغات بهتر است ابتدا از پیشنه تبلیغ آگاهی یابیم تبلیغ از دوران ماقبل تاریخ اغاز شد  ، نوعی ارتباط در خصوص وجود  و در دسترس بودن اجناس و کالا ها بوده  است . برخی از تصاویری که بر روی دیواره ی غار های اولیه نقش بسته است.مربوط به سازندگان اشیای ابتدایی می باشد . بنابراین تبلیغ ، مقوله ای نیست که چندان جدید باشد و مربوط به سال های اخیر گردد بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسان ها دارد با این همه آنچه ما تحت عنوان تبلیغات نو و جدید می شناسیم ، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در کشور ایالات متحد دارد. سال 1450 یک تاریخ مهم در سابقه تبلیغات می باشد ، زیرا در این سال بود که گوتنبرگ ، انجیل معروف خود را به چاپ رسانید و با روی کار آمدن صنعت چاپ ، در واقع انقلاب عظیمی در تبلیغات چاپی ایجاد شد .
پیشینه ی تبلیغ در ایران

نخستین وسیله ی آگهی رسانی ، نصب تابلو و جارچی ها بوده است و استفاده از آگهی در ایران به ادوار باستانی باز می گردد. اما پیشینه آگهی در تاریخ معاصر ، نخست به صورت دیوار کوب درج در نشریه ها باب شد و سپس رواج پیدا کرد . باید دانست که پیشینه آگهی در رسانه های جمعی ایران بدین ترتیب بوده است:دیوار کوب ، نشریه های ادواری ، کتاب ، سینما ، رادیو ، تلویزیون
 

با گذشت زمان ابر شرکت های تجاری متوجه شدند اکنون زمان آن گذشته که مشتری به آنها نیاز داشته باشد بلکه با افزایش کارخانه ها و شرکت ها و کمبود منابع انها باید به کار بازاریابی بپردازند و زمان و ارزش بیشتری برای مشتری و منابع خود لحاظ کنند و اینگونه تاثیر تبلیغات هر روز بیشتر از قبل شد به گونه ای که شرکت ها مبالغ زیادی را صرف تبلیغات خود می کنند به گونهای که   در دهه 80 یونسکو در گزارشی هزینه های جهانی تبلیغات کشورهای مختلف جهان را در آن دهه مورد بررسی قرار داد. این گزارش با همین عنوان در نیویورک  به چاپ رسید.

این گزارش نشان می دهد که آمریکا با 102140 میلیون دلار بیشترین هزینه تبلیغاتی را داشته است و این میزان 43/2 درصد کل تولید ناخالص داخلی این کشور است.

بعد از آمریکا، ژاپن با 18208 میلیون دلار دومین کشور است که هزینه تبلیغاتی آن بالاتر از سایر کشورها قرار دارد. و این هزینه 92/0 از تولید ناخالص ملی آن را تشکیل می دهد.

در رده سوم کشور کانادا با 4797 میلیون دلار هزینه تبلیغاتی که 4/1 درصد از تولید ناخالص ملی آن را تشکیل می دهد، قرار گرفته است.

با گذشت زمان شرکت ها متوجه شدند که تمرکز خود را بر تنوع در تبلیغات باید قرار دهند به گونه ای که موجب جلب توجه مصرف کننده شود و شرکتی که بتواند در این استراتِژی موفق باشد در واقع گوی رقابت را از رقیبان خود ربوده است.
اولین وظیفه ی پیام تبلیغاتی « جلب توجه افراد» است. اگر پیام تبلیغاتی نتواند این وظیفه ی خود را به خوبی انجام دهد، هرچقدر افراد آن را ببینند و یا بشنوند بدون ثمر است. بسیاری از خوانندگان مجله ها و یا روزنامه ها، بدون این که توجهی به هیچ تبلیغی بکنند به شکل سطحی و گذرا مجلات را ورق می زنند. بسیاری از بینندگان تلویزیون و شنوندگان رادیو هنگام پخش آگهی های تبلیغاتی ، مشغول انجام کار و یا خوردن چیزی می شوند. بسیاری از افراد وقتی مشغول دیدن برنامه ای در ویدیو هستند هنگام پخش آگهی با استفاده از دکمه جلوبر از قسمت آگهی صرف نظر می کنند و ادامه ی برنامه ی مورد علاقه شان را می  بینند
یکی از نمونه  های تازه و متنوع نسبت به سایر تبلیغات دیگر اقدام جدید شرکت ژیلت بوده است که کوچکترین تبلیغ دنیا را با نوشتن بر روی یک تار مو خلق کرد
 به گزارش فارنت و به نقل از گیزمودو گویا شرکت ژیلت با کنار گذاشتن سیاست خود در تبلیغ در هرجا و مکان به خلق تبلیغات شگفت‌آور روی آورده است

این شرکت با بکارگیری چندین دکتر متخصص در علم الکترومیکروسکوپی کوچکترین تبلیغ جهان را با نوشتن یک شعار تبلیغاتی بر روی یک تار مو خلق کرده است
این تار مو که در واقع یک تار موی ریش صورت یک مرد بالغ است که به صورت طبیعی و در جریان اصلاح از صورت کنده شده است اما سرنوشتی غیر از سایر موها پیدا کرده و به زیر میکروسکوپ این دکترها راه پیدا کرده است تا آنها با استفاده از یون‌ها شعار تبلیغاتی را بر روی این تار مو حک کرده و با میکروسکوپ از آن عکس بگیرند

اندازه این تبلیغ ۱۰۰ میکرون و یا یک دهم میلیمتر است و اکنون به دنبال تایید کتاب رکوردهای گینس است تا عنوان کوچکترین تبلیغ جهان را از آن خود کند

اما شرکت ژیلت نقشه‌ای بیشتر از چاپ کردن عکس میکروسکوپی این تار مو و راه‌انداختن کمپین تبلیغاتی با آن دارد. این شرکت تصمیم دارد این موهای تبلیغاتی را به همراه دستگاه‌های مورد نیاز در سرویس‌های بهداشتی فرودگاه‌های سراسر جهان نصب کرده تا رهگذران این تبلیغات را بر روی همان موها  و به اندازه بزرگتر ببینند! باید جالب باشد! این‌طور نیست؟

پیش از این و پس از اقدام ناجوانمردانه تیری انری و خطای هند او در مسابقه فوتبال با تیم ملی ایرلند که باعث صعود فرانسه و شکست و حضور نیافتن ایرلند در دور نهایی مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰ شد، شرکت ژیلت بالاجبار در تصاویر تبلیغاتی خود توپ را از دست آقای انری گرفته و دست او را در جیبش گذاشته بود
 

اکنون که از تاثیر تبلیغات آگاهی یافتیم باید به هزینه تبلیغ نیز توجه کنیم تبلیغی مناسب است که با هزینه کم بیشترین تاثیر را بر روی مشتری خود بگذارد هزینه بالا تبلیغ تنها باعث میشود که شرکت مجبور شود قیمت کالاها خود را به منظور جبران هزینه ها بالا برده و اعتماد مشتریان خود را نیز از دست بدهد.
علاوه بر هزینه نکات مهم دیگری که باید رعایت کرد عبارتند از

1- در تبلیغ جک یا لطیفه تعریف نکنین چون خیلی سریع بی مزه می شود.

2- هیچ گاه کالا را به تمسخر و خنده نگیرید

3- از پایان بندی هایی که موجب تعجب مخاطب می شود پرهیز کنید چون این اتفاق فقط یک بار شیرین است و دفعات بعد برای مخاطب ماجرا معلوم می شود.

4- مطالب طنز یا خنده آور نباید چندان سخت باشد که مخاطب نتواند با راحتی آن را درک کند.

5- مطلب طنز یا خنده آور نباید کالا را تحت الشعاع قرار دهد.

6- هرکجا که نمی دانید باید از چه جاذبه و یا تیزری استفاده کنید، سریع سراغ تبلیغ طنزآلود نروید
سوق دادن افراد به خرید

سوق دادن افرا به خرید، آخرین وظیفه تبلیغ می باشد و البته وظیفه ی آسانی نیست. با استفاده از پژوهش هایی که در زمینه ارتباطات انجام شده است ، اکنون مشخص شده است که مشتریان بالقوه باید علاوه بر  که آگاه شوند که جای کالا و نقش آن در زندگی روزمره آنها چیست، بلکه باید نمایندگان فروش شرکت، کالا را حضوری عرضه کرده و به تشریح آن بپردازند و مشتری بالقوه بتواند کالا و عملکردش را از نزدیک ببیند.