ثروت زایی

وبلاگی برای افزایش ثروت و درآمد شما

روانشناسی افراد در دوران رکود اقتصادی، تغییر رفتار مصرف کنندگان (بخش دوم)
ساعت ۸:٤۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٤/٢٠   کلمات کلیدی: روانشناسی مصرف ،دوران رکود ،فروش

روانشناسی افراد در دوران رکود اقتصادی، تغییر رفتار مصرف کنندگان (بخش دوم)

در طول دوران رکود به یاد داشتن این نکته که مشتریان وفادار اصلی ترین و پایدارترین منبع رشد جریان نقدینگی سازمان به شمار می‌روند، بیش از همیشه اهمیت می­یابد. بازاریابی یک فعالیت ضروری برای کسب درآمد از مشتریان کلیدی و سایرین به شمار می­رود؛ بنابراین لازم است شرکت‌ها هنگام مواجهه با کاهش بودجه و به تبع آن کاهش بودجه فعالیتهای بازاریابی در تشخیص هزینه­های ضروری و غیر‌ضروری دقت کافی به عمل آورند

 

در هنگام رکود برخی از شرکت‌ها تمایل به بازارهایی پیدا می‌کنند که مشتریان با درآمدهای کمتر وجود دارند. این امر باعث سردرگمی مشتریان اصلی می‌گردد. این استراتژی ممکن است که در هنگام رکود باعث کسب مشتریان بیشتر گردد؛ اما موقعیت شرکت را پس از رکود تضعیف می‌کند. در واقع بهترین کار هنگام رکود، تثبیت و حفظ برند است. تجربه نشان داده است که شرکت‌هایی که در هنگام رکود به تبلیغات خود ادامه داده و همچنان خود را در صحنه نگاه می‌دارند، سهم بیشتری از بازار را نسبت به رقبای خود که در این زمینه ضعیف عمل کرده‌اند، کسب می‌کنند

برای شناسایی تاکتیک مناسب برای بازاریابی در دوران رکود بسیار مهم است که بدانیم مصرف‌کننده‌ها چگونه اولویت‌هایشان را دوباره ارزیابی می‌کنند، چگونه دوباره بودجه خود را تقسیم می‌کنند، چگونه از یک برند به برند دیگر تمایل پیدا می‌کنند و چگونه ارزش‌هایشان را دوباره تعریف می‌کند. به همین دلیل ضروری است که تحقیقات بازار همچنان ادامه پیدا کند

تغییر رفتار دسته های مختلف مصرف کنندگان در برابر کالاهای مختلف

 

اساسی

قابل به تعویق انداختن

غیر ضروری

گروه یک

به کالاهای ارزان روی می آورند و جایگزینی برند اتفاق می افتد

خرید کالاهای بادوام را به تعویق می اندازد، مگر اینکه مجبور به جایگزینی فوری باشد

خرید کلیه کالاهای این دسته حذف می گردند

گروه دو

به دنبال برندهای محبوب خود در قیمت پایین تر می باشد

خریدهای بزرگ را به تعویق می اندازد و بجای خرید مجدد، تعمیر انجام می دهد

تا حد ممکن مصرف این کالاها را کاهش می دهد

گروه سه

به خرید برندهای محبوب خود ادامه می دهد

به دنبال کالایی با کیفیت بهتر در همان قیمت می گردد

از خرید کالاهای کاملا غیر ضروری اجتناب می کند

گروه چهار

به خرید برندهای محبوب خود ادامه می دهد

اگر مجبور بادشد می خرد، در غیرایصورت به تعویق می اندازد

کالاهای جدید خریداری می کند